srijeda, 1. rujna 2010.

Prirodna i zdrava prehrana za cijelu obitelj


Djeca, mladi u razvoju i zdrave odrasle osobe normalne tjelesne tezine ne trebaju ogranicavati unos ugljikohidrata na isti nacin kao odrasle osobe koje imaju razloga za strogi LCHF. Da se razumijemo, secer i bijelo brasno ne treba jesti nitko, kao ni margarin ni industrijska ulja. Ali neka jela od cjelovitih zitarica i mahunarki mogu sacinjavati dio zdrave prehrane, ako su pravilno pripremljena. 

Zitarice su vrlo problematicna grupa namirnica, jer su vrlo teske za probavu i sadrze tzv ”antinutrijente” koji sprecavaju apsorpciju vaznih minerala u tijelu. Ovaj problem se moze donekle rijesiti pravilnom pripremom zitarica koja obuhvaca natapanje, fermentaciju i/ili proklijavanje. Drevni narodi sirom svijeta su se tisucama godina koristili ovim tehnikama pripremanja zitarica, sve do modernog doba kad je industrija preuzela svar u svoje ruke i pocela s brzom i masovnom proizvodnjom hrane. 

Vanjska ljuska zrna zitarice, kao i zrna mahunarki sadrzi fitinsku kiselinu koja sprecava apsorpciju i iskoristavanje kalcija, magnezija, zeljeza, bakra i cinka. Ovo su vrlo vazni minerali koji ucestvuju u vitalnim funkcijama naseg tijela i njihov nedostatak dovodi do mnogih bolesti. Natapanje brasna zitarica u jogurtu (kefiru, kiselom mlijeku) 12 – 24 sata neutralizira fitinsku kiselinu. Mlijecna kiselina i lakto-bakterije iz jogurta razgradjuju i predprobavljaju kompleksne molekule skroba, iritirajuce tanine i tesko probavljive proteine koje sadrze zitarice. Natapanje povecava sadrzaj vitamina i cini da svi hranjivi sastojci postaju laksi za apsorpciju.

Tijesto s ovako pripremljenim brasnom puno je podatnije i ukusnije nego s obicnim bijelim brasnom ili cjelovitim brasnom koje nije natapano. Od njega mozete raditi kruh, palacinke, mafine, ustipke... Isprobajte ovaj kruh od natopljenog brasna: Kruh sa grozdjicama i ljesnjacimaMoja preporuka je da birate cjelovito i organsko brasno svih drugih vrsta zitarica osim psenice, jer je ona najgora zitarica

Mozda se neki od vas sjecaju kako su nase bake mijesile kruh? U stara vremena nije bilo kupovnog kvasca vec se pekao kruh od kiselog tijesta ili prirodnog kvasa (sourdough). Ovo se dobije od brasna i vode koje se pusti nekoliko dana da stoji pa se tako razviju kvasne gljivice i mlijecno-kisele bakterije. Ova osnova se kasnije koristi za pecenje kruha umjesto kupovnog kvasca. Dio se ostavi za novo pecenje samo se treba ”nahraniti” sa novom kolicinom brasna i vode. Ovakav nacin pecenja kruha neutralizira gore spomenute antinutrijente iz zitarica, olaksava probavljivost kruha i povecava mu hranjivu vrijednost. I ne samo to, vec mu i produzava trajnost. Poznat je i drevni recept za kruh od proklijanog zita koje se pece na niskoj temperaturi ili se susi kako bi se sacuvali enzimi iz klica.

Dakle kruh moze biti i zdrav i nezdrav, ovisno da li ste ga kupili u pekari ili pripremili sami na pravilan nacin. Umjesto tjestenine, njoka i knedli od pseničnog brasna, birajte radije druge vrste zitarica ili pseudozitarica kao prilog jelu. Djeci je potrebno puno prirodnih zdravih masnoca pa za pripremu jela koristite maslac, svinjsku mast, maslinovo i kokosovo ulje, a margarin i industrijska ulja bacite u smece. 

Dodajte djeci prirodne masnoce u njihove obroke. Skuhate li djeci ujutro zobene pahuljice u vodi, te dodate malo nemasnoga mlijeka i dzema i posaljete djecu u skolu, oni ce biti gladni nakon sat-dva, jer ovakakav obrok sadrzi samo prazne ugljikohidrate bez hranjivih sastojaka. Onda ce djeca preko malog odmora trcati kupiti slatkise ili neku brzu hranu sto ce ih jos vise izgladniti i oduzeti im energiju koja im je potrebna za normalan rast, razvoj i ucenje. Medjutim ako navecer natopite zobene pahuljice u vodu sa malo jogurta, pa ih ujutro skuhate i dodate puno maslaca i jedan zumanjak, djeca ce dobiti masnocu i hranjive tvari i to je onda potpuno drugaciji obrok koji ce djeci osigurati sitost i energiju za  ucenje i razvoj.

Zitarice (osim psenice), mahunarke, razna peciva od brasna i prirodnih sladila pripremljena na pravilan nacin, mogu predstavljati jedan dio prirodne i zdrave prehrane djece i mladih u razvoju, kao i odraslih zdravih osoba normalne tjelesne tezine. Ali ne veci dio prehrane. Ako i niste na LCHF svakako je pozitivno da smanjite unos ugljikohidrata i procesirane hrane te povecate unos prirodnih zdravih masnoca. Osnova prirodne i zdrave prehrane za cijelu obitelj treba biti prava prirodna hrana u njenom izvornom obliku: jaja, meso, riba, prirodne masnoce, povrce, voce, punomasni mlijecni proizvodi, uz orasaste plodove, sjemenke i zitarice pripremljene na pravilan nacin. Birajte pravu hranu u njenom izvornom cjelovitom obliku, a izbjegavajte procesiranu hranu - nutritivno osiromasene industrijske preradjevine krcate kemikalijama.




22 komentara:

  1. Evo i ovdje cu vas pitatim,da mi kazete ako je moguce o Quinoi ???nisam je do sada upotrebljavala,a naisla sam na nju i mislim da se uklapa u ovaj dio prehrane,pa bih zeljela cuti vase misljenje ???Hvala !!

    OdgovoriIzbriši
  2. Ruza123 quinoa je zdrava i hranjiva namirnica. oni koji mrsave se trebaju suzdrzati i od quinoe jer je bogata ugljikohidratima ali za ostatak obitelji je odlicna.

    OdgovoriIzbriši
  3. Hvala puno na odgovoru !!
    Danas sam pravila cokoladne bombice,ali sam dodala rogac u prahu ,umijesto kakaa,jednostavno ga nisam mogla nacu medu svim i svacim u ormaru ,meni su odlicne,sin kaze da mu nisu dovoljno slatke,ali su ukusne.

    OdgovoriIzbriši
  4. samo stvar navike... kad se djeca odviknu od pretjerano slatkog okusa onda su im i manje slatke stvari fine i slatke! moja djeca sa uzitkom jedu kuglice!

    OdgovoriIzbriši
  5. Slučajno pronašla tvoj blog preko Ruže. Dugo sam priželjkivala tako nešto. Konačno.... tako mi je dobro leglo sve što si napisala. Od sad čitam te.

    OdgovoriIzbriši
  6. Ako zelim da se udebljam, da li to znaci da trebam ciniti suprotno ovome sto vi pisete (vise secera, manje masti).

    Svi pisu samo o tome kako smrsati, a niko o tome kako se udebljati, kao da problem mrsavosti ne postoji.

    p.s.imam 25god, 183cm, 59kg.

    OdgovoriIzbriši
  7. u pravu ste. teze je savjetovati sto jesti za debljanje jer nema jednostavnog odgovora. nemogu vam savjetovati da jedete ono sto smo jeli mi koji smo se udebljali pa se sad mucimo da smrsavimo, jer to debljanje nije bilo zdravo.

    mozete li mi napisati otprilike sto jedete, koje kolicine, koliko cesto i kako je hrana pripremljena? volite li jesti? ima li neke hrane koju ne volite jesti? sjedite li dok jedete? radite li nesto drugo dok jedete? bavite li se sportom? ne garantiram super brzi odgovor ali cu pokusati razmisliti kako vam mogu pomoci.

    OdgovoriIzbriši
  8. Uh obisla citav grad..kod nas nema nigdje stevije:(
    U jednoj apoteci su mi rekli poruciti sledece sedmice.
    Da vas pitam.. je li to secer kao onaj natren ili kristal..kakvo je pakovanje?
    I sta je s ovim smedjim secerom sto ima u dijetlanim programima..mozemo li njega jesti?
    Hvala
    Brcko

    OdgovoriIzbriši
  9. Brcko, stevije se moze naci i u tableticama kao natren, i kao prasak i kao tekucinu. smedji secer je skoro isto sto i bijeli secer.

    OdgovoriIzbriši
  10. anita, kakvo je tvoje misljenje o ovim krekerima:

    http://www.zdravakrava.hr/clanak/579/schneekoppe-krekeri-za-bolju-probavu

    OdgovoriIzbriši
  11. Kris79, ovo je vrlo los proizvod. preporuca se "za grickanje"- nema potrebe grickati ako se jede prava hrana. kaze se da su "niskokalorični pa su idealni za konzumaciju u okviru plana dijetalno dijabetičke prehrane" - ovo je namirnica bogata UH koja izaziva lucenje inzulina a to bi dijabeticari trebali izbjeci.

    i na kraju, ova "napuhana riza" je kao i sve one "napuhane" pahuljice za dorucak, vrlo opasna za zdravlje, jer u tvornickom procesu "napuhavanja" rize i drugih zitarica dolazi do nenormalnih promjena na molekulama proteina iz ovih namirnica. pokusi na misevima su pokazali da su misevi koji su jeli kartonsku kutiju od ovih pahuljica zivjeli duze od onih koji su jeli pahuljice. najduze su zivjeli oni koji su jeli zitarice koje nisu bile na ovaj nacin obradjene.

    strasno je sto nam sve prodaju pod "zdravu hranu"!

    OdgovoriIzbriši
  12. I ne znajući za LCHF, pred par mjeseci sam intuitivno krenila s ovakvom prehranom i do sada izgubila 8 kg. Ne moram ni govoriti da nemam one težine u želucu koju sam prije imala, da nema nadutosti, da nema gladi u ponoć. Ali, sad sam na sto muka zbog afere s mesom: http://www.jutarnji.hr/sve_teme/Afera%20meso . U masovni ekološki uzgoj se također ne možemo pouzdati ( http://www.jutarnji.hr/svinje-iz--ekoloskog--uzgoja-zeljka-mavrovica-zive-u-vlastitom-izmetu-/879042/ ), a kako nemam nikoga na selu od koga bih pouzdano mogla nabaviti domaće meso i mesne prerađevine (ribu ne mogu familiji davati svaki dan, osobito ne za užinu) prisiljena sam Vas zamoliti za savjet. Unaprijed Vam zahvaljujem

    OdgovoriIzbriši
  13. bas sam sokirana ovim vijestima, nisam o tome nista znala. mene prvo zanima zasto hrvatska uvozi meso? zar nema domacih proizvodjaca?

    OdgovoriIzbriši
  14. ima domaćih proizvođača, ali oni su skuplji, a ovo smeće puno jeftinije pa naša draga vlada može trpat i trpat u džepove.
    Anita, to je hrvatska realnost :(

    ja sam htjela pitati za glavobolju na lchf.
    dakle, krenula sam i ubrzo odustala prvi put. zbog glavobolje.
    sad sam opet krenula i jučer me malo boljela glava, ne tako kao prošli put kad sam htjela udarat istom o zid.
    je li to zbog dehidracije, manjka uh ili nešto treće?
    eh da, zbog dojenja sam si ostavila jedan uh obrok, dakle dnevno pojedem jedan komad voća ili pola fete onog mokrog kruha ili zobene (tri žlice, pažljivo fermentirane, s maslacem).
    ja naime ne smijem mršavit više od 1 kg na tjedan, a bez toga je sumanuto krenulo.
    i prvi put u životu se žalim zbog toga, haha :D

    OdgovoriIzbriši
  15. sumomama neki ljudi osjecaju glavobolju kad krenu na LCHF zbog promjene, to nije nista za zabrinuti se i brzo prodje. ali slazem se s vama da ne trebate naglo mrsaviti dok dojite. ne mislim da itko treba mrsaviti vise od 1 kg tjedno! zato je vrlo pozitivno i pametno da ste sebi ostavili jednu kolicinu UH u prehrani i to onih zdravijih. ja to pokusavam poruciti svima, da svatko treba naci sebi svoj individualni nacin prehrane s kojim ce se dobro osjecati.

    a ovo za hrvatsku realnost.. sve mi je jasno.. to se svuda dogadja.. ja mislim da potrosaci trebaju reagirati na te stvari i ne kupovati smece od hrane! definitivno je bolje uzeti koje jaje i sardinu iz konzerve nego jesti takvo meso.

    OdgovoriIzbriši
  16. Preko Dunje sam otkrila ovaj blog i evo uživam i čitam!
    Tek sam počela ali se odmah prijavljujem kao budući revnosni pratilac ovoga bloga!
    Sve čestitke i velika hvala što svoje znanje djeliš sa svima nama!

    OdgovoriIzbriši
  17. Bok Snjezo, bas mi je drago da si me otkrila :) Ja sam vec naisla na tvoj blog preko Ruze123 i divila se tvojim kulinarskim umijecima, cini mi se da sam negdje i komentar ostavila :)

    OdgovoriIzbriši
  18. Ciao, u vezi anonimnog pitanja gore glede debljanja, čitala san u knjizi Elaine Hollingsworth: Preuzmite kontrolu nad svojim zdravljem i otrgnite se industriji bolesti, osobe koja u Australiji ima svoju kliniku za liječenje alternativnijim metodama liječenja, o sličnim stvarima koje se nalaze u ovom blogu, a između ostaloga kako bi kokosovo ulje, zbog jedinstvene laurične kiseline, trebalo biti jednako dobro za pomoć pri debljanju koliko i za pomoć pri mršavljenu, dakle za regulaciju tjelesne težine! Lijep pozdrav!

    OdgovoriIzbriši
  19. Možete li mi dati Vaše mišljenje o heljdinom brašnu.Hvala
    POzdrav iz Sarajeva

    OdgovoriIzbriši
  20. Draga Anita, sami Bog te poslao meni :-)))))
    Hvala za "šamar" koji me osvjestio!!!!
    Mijenjam prehrambene navike cijele svoje obitelji, ODMAH! :-)
    Pozzz iz BiH

    OdgovoriIzbriši
  21. Draga Anita, saljem veliki pozdrav!
    Blog mi je otkrice i s gustom ga citam, ali isto tako i sa dozom straha - imam osjecaj da se samo trujem hranom kad vidim/procitam sto nas okruzuje, kako se trenutno hranim, sto je zapravo zdravo, a sto nije. Jedva cekam nabaviti knjigu.
    Imam jedno pitanje: dijete mi je alergicno na gluten, bjelanjak, mlijeko, soju, ljesnjake, kikiriki. Jos je dojim. Sto u ovom slucaju preporucujete?
    Unaprijed se zahvaljujem!
    MamaM

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.