četvrtak, 27. siječnja 2011.

Raw food i LCHF


Zadnjih je godina sve popularniji raw food (sirova hrana ili sirovojelstvo). Sirova hrana bogata je netaknutim vitaminima, mineralima, antioksidantima i probiotickim bakterijama. No najveca vrijednost sirovih namirnica lezi u njihovom sastavu enzima koji se kuhanjem deaktiviraju na temperaturi od 48 stupnjeva Celzija. 

Sirovojelci su uvjereni kako je to jedini zdrav nacin prehrane i da je kuhana hrana pogorsava nase zdravlje. Ovo naravno nije istina. Istina je da enzimi u sirovoj hrani, posebice u sirovim fermentiranim namirnicama, pomažu u procesu probave i smanjuju potrebu tijela za vlastitom proizvodnjom prehrambenih enzima. Medjutim, ne mozemo sve jesti sirovo. Neke namirnice samo kuhanjem oslobadjaju hranjive tvari, a neke opet moramo kuhati da bismo neutralizirali prirodne otrove koje sadrze.

Kupusasto povrce (cruciferous vegetables) kao rukola, brokula, kelj, cvjetaca, kupus, repa, rastika, prokulica, rotkvica, zuta koleraba i potocarka sadrze goitrogene, kemijske supstance koje mogu blokirati proizvodnju hormona stitnjace, sto znaci da mogu pridonijeti razvoju hipotireoze. Zato bi osobe koje vec imaju smanjenu funkciju stitnjace trebale izbjegavati ovo povrce u sirovom stanju. Kuhanje smanjuje kolicinu goitrogena za 2/3. Fermentacijom se goitrogeni ne smanjuju, ali obicno se kiseli kupus jede kao dodatak u malim kolicinama, sto onda ne smeta ako prehrana sadrzi dovoljno joda.

Zeleno lisnato povrce kao spinat, blitva, persin, vlasac i listovi cikle sadrze oksalnu kiselinu koja moze biti vrlo iritirajuca za probavni trakt. Takodjer blokira absorpciju zeljeza i kalcija u tijelu i moze doprinjeti stvaranju bubreznih kamenaca. Oksalna kiselina se potpuno neutralizira kuhanjem, tako da je najbolje ovo povrce malo obariti ili skuhati na pari. Ne vjerujem da netko jede sirovi krumpir, ali evo za svaki slucaj upozorenje: sirovi krumpir sadrzi hemaglutinine koji ometaju rad crvenih krvnih stanica. Sirovi slatki krumpir izaziva gaseve.

Dakle ne trebamo se povoditi za novim trendovima i poludjeti za sirovojelstvom. Povrce koje su nase mame i bake obicno kuhale, a to je sve povrce koje je u sirovom stanju pretvrdo za zvakanje te oporog i neprivlacnog okusa, to povrce ocito treba kuhati. Kuhanje omeksava i razgrdjuje celulozu, smanjuje kolicinu goitrogena i neutralizira oksalnu kiselinu. Kuhano povrce treba jesti zajedno sa zdravim masnocama kao sto je maslac, jer to ne samo da pridonosi boljem okusu, vec je potrebno i zbog vitamina topivih u mastima A, D i K2 koji omogucuju apsorpciju minerala iz povrca. Povrce koje je mekse i lakse za zvakanje i koje je privlacnog okusa mozemo jesti sirovo, kao sto je razno salatno povrce, mrkve i slicno.


Povrce je naravno jako zdravo i trebamo ga jesti uz svaki obrok. Ne samo zbog sadrzaja minerala i vitamina, jer njih dobivamo i iz drugih nutritivno bogatih namirnica, nego i zbog drugih razloga. Prvenstveno zbog fitonutrijenata koji djeluju kao antioksidansi. To znači da nas stite od bolesti i preranog starenja, smanjuju stetne ucinke oksidacije i djeluju protuinflamatorno – protiv upala. Povrce je najvazniji izvor vlakana koja su kljucna za hranjenje korisnih bakterija nase crijevne flore, koja, pak, igra brojne vazne uloge u nasoj fiziologiji i zdravlju. Povrce djeluje alkalizirajuce na tijelo (smanjuje kiselost tijela) te doprinosti ciscenju tijela i probavnog sistema.

Medjutim, cinjenica da je povrce i voce zdravo ne znaci da ne trebamo jesti nista drugo osim povrca i voca. Otkud uopce ta ideja da "sirova hrana" znaci samo sirova biljna hrana? Otkud ideja da je covjek biljojed? Fiziologija, biologija, antropologija i druge znanosti s time se ne slazu. Ne mozemo izbrisati povijest i zanemariti cinjenicu da se covjek stotinama tisuca godina razvijao kao lovac/sakupljac i evoluirao jeduci meso. Zivotinjska hrana bogata je esencijalnim nutrijentima kojih nema u biljnoj hrani i ona daje gradjevinski materijal potreban za sve normalne funkcije organizma.

Trendovi u prehrani jaci su nego ikad prije i pripadanje nekom pokretu ili struji doprinosi i stvaranju osobnog identiteta. Ali krajnosti su rijetko dobre. Principi zdrave prehrane trebaju se temeljiti na zdravom razumu, mudrim tradicijama i modernoj znanosti. Ljudsku prehranu treba sacinjavati sva ona hrana koju nam priroda nudi u svom izvornom i cjelovitom obliku.

O pravilnom pripremanju hrane mozemo puno nauciti iz tradicionalnih nacina kako su hranu pripremali narastaji prije nas. Iako nisu mogli dati neko znanstveno objasnjenje zasto to tako rade, iz iskustva su znali da tako treba. Istrazivanja su pokazala su da su gotovo sve ove kulture ukljucivale u prehranu i sirove, enzimima bogate namirnice – ali ne samo povrce vec i sirove zivotinjske bjelancevine i masnoce u obliku mljecnih proizvoda od neobradjenog (sirovog) mlijeka, sirovu ribu kao i iznutrice zivotinja. Ove su kulture takodjer tradicionalno konzumirale odredjenu kolicinu kultiviranih ili fermentiranih namirnica ciji se sadrzaj enzima na taj nacin jos vise obogacuje.

Dakle sirovojelstvo nije samo povrce i voce. Vecina voca i povrca niti ne sadrze puno enzima, ali neke biljne vrste poznate su po visokom sadrzaju. To su djevicansko maslinovo ulje i druga hladno presana ulja, sirovi med, grozdje, smokve i mnoge vrste tropskog voca kao avokado, datulje, banane, papaja, ananas, kivi i mango. No, nije nikakva mudrost jesti sirovo voce i povrce, to ionako svi radimo. Nego, ajmo biti pravi sirovojelci pa ukljuciti u prehranu i sirove zivotinjske namirnice, npr:

  • sirovo mlijeko (svjeze, nepasterizirano od pasnih krava i koza) i proizvodi od sirovog mlijeka, npr. vrhnje i maslac 
  • lakto-fermentirane namirnice od sirovog mlijeka, domaci kefir, domaci jogurt, kiselo vrhnje
  • sirova jaja, narocito zumanjci 
  • fermentirano ulje jetre bakalara 
  • sirovi med 
  • riba i plodovi mora kao skampi, kozice ili jela poput carpaccia 
  • sirovo meso kao npr. tartar biftek 
  • suseno - fermentirano meso kao prsut
  • domace fermentirane kobasice
  • usoljena - fermentirana srdela
  • usoljeni - fermentirani losos

Povezani tekst: Sirovojelstvo i da li je čovjek biljojed



Broj komentara: 19:

  1. Izvrstan tekst kao i uvijek!!! Meni je stvarno osviježenje čitati ovakve tekstove na hrvatskom, a ne samo na engleskom! Ja sam doslovno alergičan na konvecionalne laži i bljuvotine kojima nutricionisti i liječnici(oni posebno pojma nemaju o prehrani) zasipaju sve nas.Ljut sam jer sam kroz pubertet i kasnije bio stalno umoran i sa viškom kilograma jer sam se pretrpavao sa škrobom svih vrsta, ali naravno da savjet od nikog nisam mogao dobiti kako smršati, samo pričice da su neki debeli, a neki mršavi i da je to jednostavno u životu tako. Vrhunac mudrosti je bila rečenica da jedem kao i obično ali manje porcije što narvno ne funcionira ni u snu kod osoba sklonih hipoglikemiji.Tek samostalnim istraživanjem i experimentiranjem došao sam do low carb prehrane na kojoj sam se počeo osjećati i izgledati kao doslovno drugi čovjek. Anita ja se stvarno nadam da ćeš pokrenuti revoluciju ovdje kod nas šta se tiče prehrane, a mi ćemo ti svesrdno pomoći u tome!!! :-) I za kraj pitanje. Koji ti je mail gdje te se može kontaktirati van komentara?

    OdgovoriIzbriši
  2. Izvrstan post.Nikad nisam vjerovala da su nasi stari,i od njih stariji,kuhali hranu iz dokonosti.Odredjeno kombiniranje namirnica , koje sirove, koje fermentirane...sve ih je to naucilo iskustvo.Dobro je da dolazimo do novih spoznaja ali to najcesce ne znaci potiranje starih.Procitala sam da i vodu u kojoj se kuhao spinat(1min)i blitva (3min)treba baciti ,i kuhaju se u dosta vode,inace su nutritivno vrlo bogati pa nam ostane vise nego dovoljno onog dobrog.Jutros naletih na ovu stranicu pa ako koga zanima http://www.bionet-skola.com/w/Prirodni_stetni_sastojci_namirnica

    OdgovoriIzbriši
  3. Draga Anita,
    Odnedavno vas čitam sa velikim zadovoljstvom, odavno me sve u vezi sa ishranom interesuje, nešto i primjenjujem, ali stalno učim. Ovo o čemu vi pišete mi je vrlo logično i upravo mislim da dalje istraživanje na putu najbolje ishrane usmjerim u tom pravcu. Čitam i Vaše teme i komentare... sve je zanimljivo i korisno. Evo jednog pitanja koje je donekle u vezi sa ovom temom: Pošto je zima i izbor povrća i nije najbolji, a velika je ponuda smrznutog povrća, ne mislim na polugotova jela koji se samo ugriju, nego samo zaleđeno povrće... npr. grašak i slično. Šta mislite o tome? I još jedno pitanje za ovaj put: Kakvo je vaše mišljenje o expres loncu, ja u njemu brzo skuvam meso i povrće... Da li se u njemu sačuvaju vrijedni sastojci ili ne?
    Hvala vam puno na ovom blogu i odgovorima na pitanja!
    Pozdrav iz Sarajeva!

    OdgovoriIzbriši
  4. @ marko ispravno rezoniras, covjek mora sam istrazivati i eksperimentirati i preuzeti svoje zdravlje u svoje ruke. kad dodjes kod lijecnika sa nekom zdravstvenom tegobom, oni te uopce ne pitaju sto jedes i kako zivis, iako se zna da prehrana i stres najjace utjecu na zdravsteno stanje. ali kako konvencionalna medicina ne lijeci uzrok vec samo simptome, lijecnik ce ti odmah prepisati lijekove koji izazivaju stotine drugih nuspojava. posto ces od ovih lijekova dobiti nove tegobe, morat ces uskoro opet kod lijecnika koji ce ti onda prepisati nove lijekove za nuspojave koje si dobio od onih prvih lijekova... a ti i dalje jedes laznu hranu natrpanu secerom, brasnom, margarinom i kemikalijama koja je zapravo prouzrokovala one prvosnje tegobe. ovo trovanje hranom i lijekovima zajedno sa stresom i frustracijom sto ne dobivamo pomoc kad nam je potrebna, dovodi do pogorsanja zivotne kvalitete i smanjenja zivotnog vijeka. zato se ovoj masineriji moramo otrgnuti jer ce nas samljeti do kraja.
    moja email adresa se nalazi u profilu, gore lijevo kad kliknes na moj profil.

    OdgovoriIzbriši
  5. @ radoznala u pravu si. nasi stari nisu imali internet niti su mogli guglati sto je zdravo a sto ne za jesti. iskustvo i znanje se sticalo stotinama tisuca godina i prenosilo generacijama i zato ga ne trebamo odbaciti nego upravo suprotno, cuvati i prenositi dalje.

    @ emilija u nedostaku svjezeg povrca i smrznuto je dobro. sto je svjezije zamrznuto to mu je kvaliteta bolja. inace priroda nam je i za zimu osigurala povrce - ono korijenasto! kad nema zelenog lisnatog, ima korijenastog povrca i covjek bi zapravo samo trebao pratiti sezonu. cikla, mrkva, cicoka, koromac, kiseli kupus - probajte ovo naribati i zaciniti sa pola majoneze i pola milerama, sol i papar. nema bolje salate!

    u vezi ekspres lonca, osobno ga nikad ne korisim jer mi se kuhanje pod tako jakim pritiskom cini neprirodno, ali nisam naisla na neke znanstvene dokaze da bi to bilo stetno. jednostavno nemam dovoljno informacija o tome pa nemogu reci nesto konkretno.

    OdgovoriIzbriši
  6. Draga Anita! Iako vidim da se jako, jako trudiš, svima odgovoriti na postavljena pitanja ipak ti posebno zahvaljujem što si i meni odgovorila na moj zadnj komentar. Iskreno jako sam inpresioniran količinom znanja o prehrani s kojim vladaš. Baš zato si vrlo zanimljiva. Međutim područje prehrane je vrlo široko i teško se je odrediti tim više što je na sceni nekoliko teorija koje se međusobno isključuju, vočojedi, vegetarijanci, LCHF, sirovo i,i,. Upravo ti si mi otvorila prozor. Pisala si o evoluciji i građi našeg probvnog trakta. Zato na sebi pokušavam primjenbiti prehranu. Doručak pa sve do večere pretežno voće, najmanje 1 kg dnevno, večera meso, jaja , mljiječni proizvodi, maslinovo ulje. Ako kažeš svoje mišljenmje o tome, jako ćeš me obradovati, jer ponavljam, dokazala si svojim natpisima da vladaš materijom i da puno znaš, pa svaki laik poput mene tvojim odgovorom puno dobiva. Hvala unaprijed.
    Na kraju, uz najbolje želje lijepo te pozdravljam.

    OdgovoriIzbriši
  7. Po mnogim misljenjima, npr. bodi-bildera, fruktoza u krvi je dosta gora od glukoze. Cak, dijabeticarima fruktoza otpomaze, mada im se to stalno daje. Znaci, kada biramo koje voce jedemo, pogledajmo u nutritivnom profilu koji je postotak fruktoze od ukupnih secera. Dnevna doza fruktoze je 5-10 g. Npr, kivi ima nizak glikemijski indeks, ali je veci dio njegovih secera fruktoza i time ispunjavate dnevnu kotu. Najmanje fruktoze ima bobicasto. Kuhano voce, kuhane mrkve i celer mnogo vise dizu secer nego kad su sirove.
    Paradajz ne vjerujem bas da je opasan, ali je utvrdjeno kako u kuvanom paradajzu ima vise likopena, pa vjerujem da je samo u pitanju bolja iskoristenost. Zelena salata i kikiriki vjerovatno zbog goitrogena.. ANITA, to vas htjedoh pitati, niste pomenuli zelenu salatu za goitrogene, da li se i ona ubraja tu? Hvala.
    Ali stvarno ne znam ko jos kuha krastavce.

    OdgovoriIzbriši
  8. @ jelena u pravu ste, fruktoza je strasna, ne podize secer u krvi i zato se daje dijabeticarima - potpuno krivo, jer ide direktno u jetru i tamo radi urnebes (masna jetra primjerice).

    ne znam zasto bi trebali generalizirati stvari, ili sve kuhano ili sve sirovo? zasto ljudi vole krajnosti? pa valjda ima nacin kako se koje namirnice pripremaju, i nasi preci su toplinski obradjivali hranu otkako god su otkrili vatru, kad ono bjese, prije 1 000 000 godina? sto ne znaci da neke stvari ne treba jesti sirove. danas smo mi, uz svu znanost, ipak u velikoj prednosti i imamo objasnjenja za puno toga.

    zasto trazimo greske u prirodnim namirnicama a industrijsko smece puno umjetnih kemikalija nam je okej? oprostite jelena, ovo je valjda moj odgovor i na par nekih drugih kometara :) zelena salata ne sadrzi goitrogene :)

    OdgovoriIzbriši
  9. anita,potpisujem.evo samo jedna crtica:jedan amerikanac,biolog clarence birdseye proucavao zivot domorodaca na aljasci 1930.i odusevio se ribom,koja bi se prakticno u zraku smrznula pri lovljenju na niskim aljaskim temperaturama,nakon pripreme,okus fantastican.svidio se covjeku ovaj prirodan tip kozervacije i zaradio brdo love.srdacan pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  10. čitam skoro svaki tvoj post, i svaki put nešto novo naučim i hvala na tome!!
    od svog navedenog povrća sirove jedem: kupus, rotvice i mladi špinat, sad znam da trebam izbjegavat

    OdgovoriIzbriši
  11. Poštovana,odlučila sam ubaciti jedan obrok na dan smiksano voće i povrće, možete li mi reći koje povrće mogu staviti u smoothi? i dali se može obarena blitva staviti, i kolko da je kuham? hvala puno :)

    OdgovoriIzbriši
  12. @ ivanka mozete koristiti koje god hocete povrce, iskoristite smoothies da unesete sirovo povrce, a kuhano mozete jesti i onako, uz rucak i veceru. sto se tice ovog gore navedenog povrca koje se ne preporuca sirovo, nece nista biti da se ubaci koji zeleni list spinata ili blitve, nisu to neke velike kolicine.
    ovdje ima par ideja za smothies http://istineilaziohrani.blogspot.com/2010/12/raw-smoothie-zdravlje-iz-miksera.html

    OdgovoriIzbriši
  13. e to mi je drago čuti, da mogu koji listić blitve i spanaka, jer toga trenutno najviše imam domaćeg :D hvala vam puno!

    OdgovoriIzbriši
  14. Slažem se s vama !
    Srednji put ispravan put !

    OdgovoriIzbriši
  15. Slučajno sam naletjela na vaš blog i vrlo sam se ugodno iznenadila. Konačno možemo čitati savjete o prehrani od školovane osobe, što je kod mene izazvalo povjerenje u vaše riječi. Nakon hrpe pročitanih knjiga i tona i tona savjeta, ja se želim zdravo hraniti. Započinjem malim koracima. Svakodnevno konzumiram zelene kašaste sokove (npr. jedan tjedan sa špinatom, jedan sa keljom, jedan sa blitvom itd) uz dodatak limuna, peršina, celera. Zanima me oksalna kiselina (i druge štetne tvari) koje se mogu naći u prijesnom zelenom lisnatom povrću: koja količina je prihvatljiva ako npr. dnevno popijem šaku svježeg špinata/blitve ili 3 lista kelja? Kako to moje tijelo može apsorbirati ili izbaciti bez štetnih posljedica i koju količinu?
    Isto tako, pročitala sam odličan članak o magneziju. Slučajno sam naletjela na savjete o njegovoj djelotvornosti,te sam ga zbog čestih glavobolja i grčeva u mišićima počela uzimati. S obzirom da ga koristim samo u obliku šumećih tableta jer mi nije dostupan niti jedan drugi oblik, zanima me koliko je on iskoristiv ako se uzima na taj način i malo me zabrinjava što je u prerađenom obliku - da li to nešto mijenja u njegovoj upotrebljivosti?

    Hvala unaprijed!

    Branka B.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Branka, ta mala količina zelenog lisnatog povrća u kašatom soku vam neće naškoditi ako se inače normalno hranite, znači ako ne živite samo na sirovom povrću. Koristite razno povrće, pomiješajte zeleno lisnato sa tikvicom, krastavcom, celerom, peršinom... Ima raznih vrsta zelene salate - one su idealne za smoothije...

      Magnezij se teško iskorištava iz šumećih tableta, možete li nabaviti magnezij klorid (sol nigari) iz tog oblika se magnezij dosta dobro iskorištava.

      Izbriši
  16. Kako molim Vas, komentirate navode o oksalnoj kiselini što spominje dr.Walker u svojoj knjizi Sokovi od voća i povrća. On je uvijek govorio da SVE treba jesti sirovo, a čovjek je doživio preko 100 godina bez ikakvih bolesti. Pročitao sam Vaš i malo sam zbunjen ali još uvijek sam skloniji vjerovati njemu budući da je njegova starost dokaz njegove ispravnosti.

    OdgovoriIzbriši
  17. Za dr.Wakera vegani šire priču da je živeo 116 godina i da je bio jako aktivan u svim poljima do 113 godina. ČOvek je umro pre napunjene 100te godine i za to postoje zvanični podaci.

    OdgovoriIzbriši
  18. Sead 30.08.2013
    12 mjeseci jedem sirovu hranu, a jednom nedjeljeno jedem kuhano, pečeno, prženo (zbog očiju). Hrana je naime po mom skromnom mišljenju u principu kult, a sve više antidepresev. Ovo sa sirovom hranom sam vidio na HRT, i učinilo mi se to radikalnim načinom da skinem prekomjernu kilažu, nebili prestali problemi sa kičmom i leđima uopće (lijekove sam prestao uzimati jer sam postao alergičan na razne lijekove za kičmu). Za prvih pet dana skinuo sam 5 kg, a do kraja mjeseca još 5, i tu sam stao sa kilogramima. Naravno postao sam lakši pa su tegobe sa leđima znatno podnošljivije, ali sam u potpunosti izliječio glavobolje koje su par puta sedmično bile takve da nisam mogao proći bez tablete. Nestali su; bolovi u zglobovima, koljenima, izliječio sam bronhitis koji se javljao u hladnim danima, nestale su stomačne tegobe, nema gasova i tegoba sa mokraćnom bešikom, skoro da nemam sekreta iz nosa ili usta, spavam manje, ustajem ranije, supruga kaže da manje hrčem, ranije sam imao pritisak 120/80, a sada 90/60, nisam popio niti jednu tabletu 12 mjeseci čak niti za prehladu, od nalaza vadio sam nalaz šećera, triglicerida i holesterola i ovi su nalazi skoro pa idealni, nisam nikad osjetio glad, a potpuno normalno radim, čak i fizičke poslove.
    Brojnim sam prijateljima i poznanicima ispričao za ovo (u familiji sam već postao dosadan). Svi kažu svaka čast, ali ja to ne mogu, čak i ljudi koji imaju sve ove moderne tegobe.
    OK razumijem, tabletu pred obrok pa navali na, ja to zovem, ukusnu hranu. Nek traje dokle traje.

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Ako smatrate da su informacije koje ste ovdje dobili za vas vrijedne i ako želite podržati moj volonterski rad na ovom blogu, možete to učiniti novčanim darom.

Copyright © 2010-2014 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.