utorak, 11. siječnja 2011.

Mnoge uloge vitamina D


Vitamin D ima vaznu, odlucujucu ulogu za zdravlje. Veliki broj bolesti kao rak, dijabetes, multipla skleroza, depresija, neplodnost i mnoge druge mogu biti uzrokovane njegovim nedostatkom. D vitamin ima 3 centralne funkcije: reguliranje imunoloskog sistema (obrambene sposobnosti tijela), reguliranje rasta stanica te reguliranje hormonske ravnoteze. Stvara se pod utjecajem sunca i ima ga u plavoj ribi, ali mi ga dobivamo premalo i vecina ljudi ima nedostatak D vitamina, pogotovo na sjevernoj polutci i narocito u zimskoj polovici godine. 

Na sveucilistu u Kopenhagenu istraživali su ulogu vitamina D za stanice obrambenog mehanizma T-limfocite. Glavna funkcija T-limfocita je kada otkriju neko strano tijelo/tvar u krvotoku, da se bore protiv tog "uljeza". Medjutim ako u krvotoku nemamo dovoljno D vitamina, T-limfociti se ne mogu uopce pokrenuti. Moze se reci da vitamin D djeluje kao jedna vrsta baterija bez kojih ove stanice ne mogu raditi. Vitamin D takodjer pomaze da se imunoloski sistem ublazi, tj da ne "podivlja" sto inace dovodi do autoimunoloskih bolesti kada tijelo napada vlastite stanice. 

Istrazivanja zadnjih godina pokazuju da vitamin D moze pomoci u zastiti protiv dijabetesa tip 1 i tip 2, raka, multiple skleroze te psihickih bolesti kao sizofrenije i depresije. Znanstvenici su identificirali preko 2000 gena koji sprecavaju nastanke raznih bolesti a koji se aktiviraju uz pomoc D vitamina. Izgleda kao da nema kraja njegovim pozitivnim karakteristikama jer je ukljucen u mnoge zivotno vazne funkcije. Nazalost, polovica covjecanstva pati od nedostatka ove vazne supstance.

Sunce je izvor D vitamina
Naglo povecanje nedostatka vitamina D posljednjih godina ima veze sa mnogim upozorenjima o stetnosti sunca. Zbog tvrdnji da previse sunca moze izazvati rak, ljudi ga izbjegavaju i ne dobivaju ni dovoljno sunca ni dovoljno D vitamina.  Iako sunce moze izazvati rak koze, dovoljno D vitamina koji se stvara pod utjecajem sunca zapravo je zastitni faktor koji sprecava nastanak raka. Ljeti je dovoljno boraviti 20 minuta na suncu svaki dan da bi se napunile rezerve koje odgovaraju 250 mikrograma D vitamina, sto je  50 puta vise od doze (5 mikrograma) odredjene sluzbenim preporukama. Da bismo istu kolicinu dobili iz drugih izvora osim sunca, trebali bismo primjerice pojesti 1 kg lososa, 50 casa mlijeka ili 50 multivitaminskih tableta. 

Nazalost sluzbene preporuke o preporucenoj dozi su preniske, zbog straha od predoziranja. No, istrazivanja su pokazala da je potrebno preko 1000 mikrograma dnevno da bi kod zdrave osobe doslo do predoziranja koje moze izazvati povracanje, glavobolju ili srcane probleme. Sve vise strucnjaka trazi da se sluzbene preporuke promijene tj. povecaju, jer je sve vise znanstvenih dokaza o pozitivnim efektima vitamina D i o rizicima koje njegov nedostatak izaziva.  

Reguliranje imunoloskog sistema
Kada pricamo o imunoloskom sistemu ili obrambenom mehanizmu organizma, moramo znati da on moze biti i nas prijatelj ali i neprijatelj. Ako je preslab postajemo podlozni infekcijama, ali ako djeluje prejako i "divlja" tada moze ostetiti tijelo jer dovodi do alergija i autoimunih bolesti. D vitamin ima vise funkcija koje i stimuliraju i ublazavaju aktivnost imunoloskih stanica.

Vitamin D ima vitalnu ulogu kao regulator imunoloskog sistema jer brine za imunoloske reakcije u tijelu koje trebaju onesposobiti strana tijela, ali isto tako sprecava da imunoloski sistem napadne vlastito tijelo. Istrazivanja su pokazala da njegov nedostatak povecava rizik za obolijevanje od autoimunoloskih bolesti, koje nastaju kad imunoloski sistem napada vlastito tijelo, npr nervne stanice (multipla skleroza), stanice koje proizvode inzulin (tip 1 dijabetes), stanice zglobova i hrskavice (reumatoidni artritis), stanice koze (psorijaza) te stanice u crijevnoj stijenci (upalni procesi u crijevima). Niske razine D vitamina dodvode i do cescih infektivnih bolesti npr prehlade i gripe, koje bi u normalnom slucaju savladao zdravi imunoloski sistem.

Reguliranje rasta stanica
D vitamin upravlja rastom stanica koze. Psorijaza i djecji ekcem su kronicne bolesti do kojih dolazi kad se stanice koze razmnozavaju na krivi nacin sto dovodi do upalnog procesa. D vitamin zaustavlja upalne procese i regulira rast stanica koze, pa se zato cesto koristi u terapiji psorijaze.

Kako ima puno utjecaja na rast stanica i promjene na stanicama, to ga cini vrijednim oruzjem protiv raka. Istrazivanja pokazuju da dnevni unos od 25 mikrograma (1000 internacionalnih jedinica) moze za 40-75% smanjiti rizik za oboljenje od raka pluca, dojke, gusterace i debelog crijeva. Do raka dolazi uslijed nekontroliranog razmnozavanja stanica, a D vitamin stimulira gene koji mogu zaustaviti rast tih stanica. 

Regulacija rasta stanica neophodna je i za pravilno razvijanje organa, kostiju i misica kod jos nerodjenih beba, za pravilnu izmjenu tvari i zdravu probavu, te da bi se imunoloske stanice zaustavile u svom agresivitetu. D vitamin je regulator rasta stanica i njegov nedostatak moze prouzrociti poremecaj mnogih vaznih funkcija u tijelu.

Reguliranje hormona
Hormonalna ravnoteza ima utjecaja na sve procese u tijelu a i ona je zavisna o dovoljnoj kolicini D vitamina. On osigurava ravnotezu medju hormonima u tijelu, pa premalo D vitamina smanjuje nivo jednih hormona a podize nivo drugih. Nove studije ukazuju da D vitamin igra znacajnu ulogu za mogucnost zaceca i plodnost uopce. 2008 godine dva neovisna znanstvena tima iz USA i Australije pokazali su neosporivu vezu izmedju nedostatka D vitamina i plodnosti kod zena te kvalitete sperme kod muskaraca. 90% zena koje su imale probleme sa ovulacijom, imale su prenizak nivo D vitamina, a 33% muskaraca sa problemima plodnosti takodjer je imalo njegov nedostatak.

D vitamin je ukljucen u proces sazrijevanja spolnih stanica, pa mnogi znanstvenici smatraju da je upravo nedostatak vitamina D razlog za rastucu neplodnost. Zato upotreba D vitamina kao dodatka prehrani moze biti dobra i manje rizicna alternativa postojecim metodama stimuliranja plodnosti.

D vitamin takodjer je neophodan za apsorpciju kalcija i time vazan u sprecavanju osteoporoze i rahitisa koji dovodi do nepravilnog razvoja kostiju. Osim toga, D vitamin stimulira rast nervnih stanica i stvaranje neurotransmitera, sto moze objasniti vezu izmedju nedostatka D vitamina i rizika za razvijanje shizofrenije, a vjeruje se i da ima antidepresivni ucinak jer sprecava inflamatorne reakcije i regulira ravnotezu kalcija u nervnom sistemu.

Kako dobiti u sebe dovoljno D vitamina
U praksi imamo samo dva dobra izvora: redovito izlaganje direktnom suncu ili dodatak prehrani. Suncajte se 15-30 minuta na jakom suncu sa izlozenim nepokrivenim dijelovima tijela bez zastitnog faktora, bez da izgorite naravno. Da bi doslo do efektivnog stvaranja D vitamina u vasem tijelu, sunce mora biti tako visoko da je vasa sjena kraca od vaseg tijela. 

Kod nedostatka sunca, u zimskoj polovici godine ili kod neredovitog izlaganja suncu preporucuje se dodatak D vitamina. Stariji preparati sadrze vrlo male doze od 400 IJ (internacionalnih jedinica) prema zastarjelim preporukama. No postoje noviji preparati koji sadrze 2000 IJ. Umjerena doza za prevenciju bolesti za odrasle je 2000 IJ, za djecu ispod 10 godina 1000 IJ. Kod bolesti potrebno je uzimati 2-3 puta vecu dozu. Ponekad se D vitamin pise u mikrogramima: 1 mikrogram odgovara 40 IJ (internacionalnih jedinica). 2000 IJ odgovara dakle 50 mikrograma. 

Koja kolicina je pojedincu tocno potrebna moze se odrediti testom iz krvi 25-OH-D (25 hydroxy vitamin D test) ako naidjete na lijecnika koji je voljan dati uputnicu za ovaj jednostavni test. Moguce je da vas lijecnik nije ni cuo za ovaj test jer je vaznost D vitamina kao dodatka prehrani postala aktuelna tek zadnju godinu-dvije. Rezultat ovog testa trebao bi biti izmedju 50-80 ng/mL (ili 125-200 nmol/L).

Tesko da moze doci do predoziranja, kod raportiranih slucajeva trovanja D vitaminom osobe su uzele najmanje 30 000 IJ na dan, dakle oko 10 puta vise nego sto se ovdje preporucuje. Sigurnim se smatra sve do 10 000 IJ dnevno, ali radi svake slucajnosti kod uzimanja preko 4000 IJ dnevno potrebno je napraviti test utvrdjivanja vrijednosti D vitamina u tijelu. Vazno je da oblik D vitamina kojeg uzimate kao dodatak prehrani bude D 3 (kolekalciferol).

Od ljeta 2009. kad je nastupila histerija oko svinjske gripe, mi smo svi kuci poceli uzimati dodatak D vitamina. Tada smo zivjeli u Svedskoj a tamo nema dovoljno sunca. Muz i ja smo uzimali po 2000 IJ, djeca po 1000 IJ. Nikad nismo bili bolesni. Naravno da i dobra prehrana igra veliku ulogu u jacanju imunoloskog sistema pa je dobitna kombinacija: LCHF prehrana + dodatak D vitamina. Ipak, najbolje je uzimati D vitamin iz prirodnog izvora, kao što je primjerice ulje jetre bakalara, jer u tom slučaju dolazi u savrsenom omjeru sa vitaminom A sto je vrlo bitno jer ova dva vitamina djeluju sinergijski. Najbolji izbor za kojeg ja znam je fermentirano ulje jetre bakalara Green Pasture koje je bogato vitaminima A i D te esencijalnim omega 3 EPA i DHA. 




Broj komentara: 14:

  1. Poštovana Anita možete li reći koji proizvod koristite kao dodatak omege 3 i vitamina D? Zahvaljujem
    Ivan

    OdgovoriIzbriši
  2. Ivan, koristim omegu 3 u kapsulama marke Pikasol ali neznam koliko vam to govori jer ja zivim i kupujem te proizvode u Svedskoj. D vitamin koristim od proizvodjaca Holistic. Kad potrosim zalihe prebacujem se na Green Pasture koji je sad dostupan i u Hrvatskoj.
    Lijep pozdrav,

    OdgovoriIzbriši
  3. Draga Anita,

    Hvala vam za vaš trud oko ove stranice i sve korisne informacije.
    Želio bih samo ovdje napomenuti da je Green Pasture proizvode najbolje kupovati kreditnom karticom ili PayPalom preko same njihove stranice:
    http://www.greenpasture.org
    jer uredno dostavljaju u Hrvatsku i jeftiniju su od E-baya ili Amazona.
    Ukupna cijena sa dostavom za:
    BLUE ICE Royal Butter Oil/Fermented Cod Liver Oil Blend (a tu mješavinu je najbolje i uzeti)
    me ispala točno 353kn.
    Na siteu Sveta Hrana : http://svetahrana.blogspot.com/ mi je rečeno da je cijena za to 450kn.
    Ne bi škodilo da tu informaciju objavite i na blogu kako bi korisnici znali kako to mogu najpovoljnije nabaviti.

    Srdačan pozdrav!
    hrvoje

    OdgovoriIzbriši
  4. @ hrvoje, da, to je cijena royal mješavine kod proizvođača green pasture sa troškom dostave za hrvatsku. imali ste sreće što vam nisu naplatili carinu, jer inače se plaća carina za sve uvezene proizvode.

    OdgovoriIzbriši
  5. Da istina je, zašto carina nije naplaćena ne znam. Valjda nisu znali to klasificirati :)
    S carinom i porezom bi to ispalo ravno 450kn.

    OdgovoriIzbriši
  6. Ispravka mog krivog navoda:
    Na stranici:
    http://www.greenpasture.org
    Možete kupovati ali samo kreditnim karticama.

    OdgovoriIzbriši
  7. @Hrvoje, stvarno ste imali sreće, drugi put će vam se dogoditi da platite duplu cijenu zbog carine. Meni ne pada na pamet riskirati i naručujem uredno mješavinu ulja u kapsulama za 350,00 kn sa bloga Sveta Hrana. Vrlo su korektni i profesionalni.

    OdgovoriIzbriši
  8. Poštovana Anita,
    već neko vrijeme čitam vaš blog i nalazim ga jako korisnim. Hvala vam na njemu.
    Ne znam da li pitanje koje ću postaviti sada spada pod ovu temu niti jeste li za to prava osoba ali meni osobno trenutno samo vi uljevate povjerenje. Riječ je o mojoj mami koja se liječi od karcinoma gušterače 2 god. Sada su se javile metastaze na jetru i na pluća te apsces oko jetre i u plućima. Išla je kod fitoterapeuta i dobila posebnu djetu baziranu na kuhanom povrću s minimalno soli i bez začina. Smije jesti proso i ječam te određeno voće, kuhano bijelo meso 2 x tjedno i kuhana riba 1x tjedno. Moje pitanje je kakvo je vaše mišljenje o tome i da li znate da postoji neki prirodni preparat koji potiče izlučivanja tih apscesa iz organizma?

    Zahvaljuem se unaprijed i srdačno vas pozdravljam,
    Petra

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. @ Petra, hvala na povjerenju, ali ja vam na ovo pitanje zaista ne mogu odgovoriti. Vrlo malo znam o tome kakva bi prehrana bila najbolja za oboljele od karcinoma. Alternativnih metoda je puno, ali što odabrati, čemu vjerovati - nemam s time iskustva da bih mogla pomoći nekim pametnim savjetom.
      Nadam se da ćete pronaći rješenje i da će mami biti bolje!

      Izbriši
  9. Draga Anita, vrlo sam zadovoljna Vašim Blogom, o ishrani, rado čitam sve što objavljujete.
    Samo nastavite i svako dobro Vam želim.
    Molim, imam jedno pitanje, koji vitamin D-od koliko jedinica za preventivu upotrebu i od koje firme, preporučujete, a da se može nabaviti u Hr.
    Hvala i veliki pozdrav
    Zdenka

    OdgovoriIzbriši
  10. Poštovana Anita,
    molila bi Vas za inforamciju ako imate saznanja o tome: dali oboljeli od multiple smiju konzumirati gljive i pripravke od njih np.shitake, lavlja griva i sl. i dali je soja doba zaamjena za kravlje mlijeko so obzirom da u zadnje vrijme postoje dosta negativna stajališta o soji.

    Zahvaljujem.

    OdgovoriIzbriši
  11. Poštovana Anita,

    ovih dana krećem na Zelenu kuru, s ciljem mršavljenja (7-10 kg), a potom planiram nastaviti jesti po LCHF principima (opušteni LCHF) zbog problema s crijevima ranijih godina i stoga što smatram da cijela ta Vaša priča itekako ima smisla. Pogotovo zato što imam malo dijete koje nastojim hraniti uglavnom po tim principima, naravno prilagođenim za djecu (željno iščekujem najavljivanu knjigu o prehrani djece).
    Sve mi je manje-više jasno osim jedne sitnice, a to je dodatno uzimanje vitamina u tabletama. Što preporučate uzimati i u kojim količinama na dnevnoj bazi? Našla sam informaciju da treba uzimati oko 400 mg magnezija dnevno, pa vitamin D, pa općenito suplemente, ali bih molila točnu informaciju što i koliko uzimati za vrijeme Zelene kure, a što i koliko na tzv. opuštenom LCHF-u?

    Unaprijed se zahvaljujem na odgovoru i svemu što radite!

    OdgovoriIzbriši
  12. Postovanje,
    Molim Anitu i citatelje za preporuku ili iskustvo s lchf prehranom za vrlo prosirene gene.
    Zahvaljujem.
    Jadranka

    OdgovoriIzbriši
  13. Pozdrav vam..jesu li vam poznati proizvodjaci dr.Mercola i Healthy Origins? Za Vitamin D3 sa 5000 IJ?

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.