nedjelja, 23. siječnja 2011.

LCHF ponovno otkriveno - davno znano rjesenje

Od svih muka koje mogu zadesiti covjecanstvo, ne poznam niti mogu zamisliti nesto gore od Debljine, te mi je, nakon sto sam iskusio vrlo dug period ove patnje, zelja da podijelim moja skromna saznanja sa drugim nastradalima, u iskrenoj zelji da ih to moze dovesti do istog dobrostanja i srece koju ja sada osjecam nakon ove izvanredne promjene, - koja bi se mogla nazvati cudesnom da nije postignuta na najjednostavniji nacin koji nam nalaze zdrav razum.William Banting, London 1869.

William Banting (1797-1878) bio je uspjesan poslovan covjek, vlasnik pogrebnicke tvrtke u Londonu u 19. stoljecu. Iako uspjesan, bio je vrlo nesretan. Bio je naime jako debeo, 165 cm visok a tezio 92 kilograma. Nikako mu nije polazilo za rukom da smrsavi a svaki pokusaj ga je cinio jos debljim. Jako je patio od te svoje debljine. Stalno napuhani oteceni stomak prouzrocio mu je kilu koju je stalno morao povijati. Spustanje stepenicama bila je prava muka. Spustao se polako i to natraske, a penjuci se ostajao je bez daha potpuno znojan. Nije se mogao sagnuti niti da zaveze vlastite cipele. Bio je najdeblja osoba u svom okruzenju i meta posprdnih komentara iza ledja. Nikako mu nije bilo jasno zasto je bio debeo. Zivio je aktivni zivot i jeo umjereno. Svi ostali u obitelji bili su mrsavi. Trazio je pomoc od lijecnika, vise njih. Koje god savjete da je dobio, on bi ih isprobao – sve redom bez uspjeha. Isprobao je sve: manje porcije hrane, vise treninga, boravak na morskom zraku, setnje, laksative, diuretike, jahanje konja. 20-tak raznih pokusaja u isto toliki broj godina donijelo mu je samo jos veci visak kilograma.

A onda je jednog dana doslo do preokreta. Zbog problema sa sluhom potrazio je usnog specijalistu. Doktor Harvey je studirao u Parizu i imao neke nove ideje. Dao je Bantingu jednu novu dijetu za mrsavljenje. Banting se kao i obicno poceo strogo pridrzavati te nove dijete koja ce uskoro promijeniti njegov zivot. Odjednom je poceo mrsaviti. Ne malo, ne trenutno, vec konstantno mrsaviti, iz tjedna u tjedan. Iako je jeo do sita, bio je svaki tjedan po kilu laksi. Uskoro je tako skinuo 21 kilogram i vise nije bio debeo! Kako su kilogrami nestajali, tako se njegovo zdravlje pomalo vracalo. Uskoro se osjecao bolje nego ikad prije.

Nakon dugogodisnjih muka napokon je nasao rjesenje svojih patnji a da to uopce nije bilo tesko, upravo obrnuto. Nije mogao dozvoliti da drugi i dalje pate kako se on patio, morao je svijetu sve ispricati. Napisao je jednu malu knjizicu oko 20-tak stranica Letter on Corpulence, tiskao je u 2000 primjeraka i dijelio gratis. Knjizice su ubrzo nestale pa je tiskao jos. I te su ubrzo nestale. Njegova knjiga postala je senzacija. Prevela se na sve moguce jezike, a na svedskom je zahvaljujuci Williamu Bantingu nastala i nova rijec banta sto znaci ”drzati dijetu”. Tisuce rukom pisanih pisama koja su stizala Bantingu iz svih krajeva svijeta puna zahvale, svjedocila su o uspjehu ove metode. Banting je nastavio propagirati ovu prehranu do kraja svog zivota, zadrzavajuci svoju normalnu tjelesnu tezinu.

U cemu se sastojala ta cudesna dijeta koja je promijenila zivot ovom simpaticnom i dobronamjernom covjeku? Pravila su bila vrlo jednostavna: trebao je izbjegavati secer i skrob a ostalo je mogao jesti do sita. Dakle Banting je izbacio secer, kruh, pivo i krumpir. Jeo je do sita slanine i jaja za dorucak, te mesnih ili ribljih jela sa povrcem za rucak i veceru. Ova ukusna jela zalijevao je sa po dvije case vina, a navecer mu je u slucaju potrebe ”za dobar san” bilo dozvoljeno i jedno zestoko pice. Iz svog iskustva, te iz iskustva mnogih drugih koji su mu pisali, zakljucio je da je fokusiranje na kolicinu hrane bilo krivo. Najvaznije nije bila kolicina hrane, nego vrsta hrane.

Ova prica o simpaticnom covjeculjku koji je, presretan sto se uspio rijesiti svojih muka, dobronamjerno dijelio svoja saznanja i drugima, nije unikatna. Ovaj nacin prehrane bio je poznat davno prije nego sto smo ga mi nazvali LCHF. To da secer i skrob uzrokuju prekomjernu tjelesnu tezinu, znalo se puno prije nego sto su masnoce proglasene krivcem za debljanje. Još je davne 1825. godine gastronom Jean Anthelme Brillat-Savarin u svojoj knjizi The Physiology of Taste (Fizologija okusa) pisao da je debljina uvijek uzrokovana prehranom koja obiluje brasnom i skrobom, da zivotinje brzo postaju debele ako ih tovimo krumpirom, brasnom ili zitom, te da zivotinje mesojedi nikad nisu debele. Buduci da skrob i brasno uzrokuju debljinu, suzdrzavanje od njih dovodi do mrsavljenja, smatrao je Savarin. 


U 19. stoljecu, profesor medicine Wilhelm Ebstein iz Göttingena u Njemackoj, svojim je pretilim pacijentima prepisivao prehranu s niskim udjelom ugljikohidrata uz potpuno izbacivanje secera i krumpira. Sve vrste mesa i sve vrste masti bile su dozvoljene, kao i kostana srz i masne juhe, te masni umaci i povrce pripremljeno s puno maslaca. Dijabeticarima je Ebstein prepisivao potpuno izbacivanje ugljikohidrata, tj. prehranu temeljenu na mesu i masti s povrcem. 

Martin Ingvar, autor knjige Hjärnkoll på vikten (Tjelesna tezina pod kontrolom mozga) znanstvenik sa podrucja kemija mozga kaze: ”To sto jedes odredjuje koliko jedes!” Secer i skrob, koji nikada od postanka covjeka nisu bili njegova prirodna hrana, izazivaju takve biokemijske reakcije u tijelu koje dovode do poremecenog osjecaja sitosti i zadovoljstva hranom. Secer i skrob izazivaju stalnu neutazivu potrebu za jos, te programiraju tijelo da sprema visak unesene energije u vidu masnih naslaga, tj dovode do debljine.

Dakle tvrdnja da se debljamo zato sto previse jedemo je pogresna. Ne debljamo se zato sto previse jedemo, vec previse jedemo zato sto se debljamo! Dokle god unosimo secer i skrob, oni se pod utjecajem inzulina pretvaraju u zalihe masnoce, pa zato stalno dolazi do manjka energije i tijelo trazi jos energije tj. hrane. Ovo osjecamo kao snaznu glad i moramo stalno jesti. Kad prestanemo unositi secer i skrob, postizemo stabilan nivo secera u krvi, i tada se, u odsustvu inzulina, oslobadjaju masne stanice iz kojih onda koristimo natalozenu energiju tj. masti. A kako je pristup ovoj energiji konstantan, nema ni osjecaja gladi te vise ne moramo tako puno i cesto jesti.


Broj komentara: 20:

  1. Draga Anita,

    Divan post, kao i svi do sada :)! Jos jedan u nizu dokaza zbog cega svetom seta sve veci broj gojaznih i obolelih. Ukoliko ne damo sansu promenama i pokleknemo pred naletima indusrtijske mafije, mozemo se nadati SAMO sve vecem broju obolelih!

    OdgovoriIzbriši
  2. Odlican post Anita! Kako mi je sladak taj cikica koji je pre toliko vremena mucio iste muke kao i savremen covek...! tek kad se proba, vidi se u kojoj meri je to tacno i kakvo olaksanje..Uvek su mi bila grozna ona poredjenja gubljenja kilograma sa "borbom", "Vezbom karaktera", "upornoscu"...A u sustini sve je tako jednostavno i prijatno..O divnoj hrani lchf da ne pricam...Muz me zeza da dok jedem non stop govorim mmmmmmm.....Sta cu kad je fino!

    OdgovoriIzbriši
  3. Anita jel ti živiš vani? Zašto u Hrvatskoj nema nutricionista kao ti, nego svi blebaću da moramo proždirati pahuljice za doručak i izbjegavati meso i žutanjak? :-)

    OdgovoriIzbriši
  4. :)) zivim u svedskoj. ali pisem na hrvatskom i napravit cu prehrambenu revoluciju dolje kod nas, moze? ;)

    OdgovoriIzbriši
  5. Ma može, naravno :-))) Ti si jedini glas razuma među nutricionistima koji zvuče poput pokvarene ploče sa svojim pričama o redukcijskim dijetama i jelovnicima punim kruha i riže ;-))) Nego trebalo bi napraviti incijativu da se izda knjiga Westona Pricea na hrvatskom? Ti bi mogla prevesti ;-)

    OdgovoriIzbriši
  6. ili ponudi personifikovane savete putem maila: mi tebi nalaze i izlozimo problem, a ti sve prostudiras, savetujes i pratis..I naravno, tu uslugu platimo! ne funkcionise uvek sve do detalja isto kod svakoga, a i ljudi prelaze na ovu ishranu iz razlicitih razloga, zdravstvenih, da bi skinuli kile, mladji, stariji...Tako da bi ponekad bilo dobro dobiti tvoje misljanje i savet koji ce bas NAMA najbolje odgovarati...

    OdgovoriIzbriši
  7. @ anonimna, radi se na tome da se knjiga koju spominjes prevede ne hrvatski ;)

    @ vinicka draga potpuno si u pravu. i to ce uskoro biti u pripremi: individualno planiranje prehrane, yes :))

    OdgovoriIzbriši
  8. Superrrr!!!! Nadam se da ćeš govoriti na predstavljanju knjige!!! :-) Koliko sam istražio vidim da je u pripremi Algoritmove edicije Facta objavljivanje knjige Garry Taubesa "Dobre masnoće loše masnoće"!!! Inače zovem se Marko samo neznam staviti ime na naslov komentara pa sam zato "Anonimna" :-)
    Nego reci mi ima li ITKO u Hrvatskoj od nutricionista tko dijeli tvoja uvjerenja?

    OdgovoriIzbriši
  9. marko to su super vijesti! taubesova knjiga (u originalu "Good Calories, Bad Calories") je mnogima otvorila oci, pa ce sigurno biti efekta i u hrvatskoj. zasada ne poznam nijednog nutricionistu koji dijeli moje misljenje pa koristim priliku da ga pozovem da se javi ako procita ovo :)) zeza mala..

    cuj, nije lako lijecnicima, dijetistima i nutricionistima nakon godina prakse "okrenuti plocu" i priznati da su sve proteklo vrijeme bili u krivu i savjetovali pacijente da jedu krive stvari :// radi se i o egu naravno. ali zato bi mladi, frisko skolovani ljudi trebali biti otvoreni za nova saznanja.

    ovdje pise kako se moze komentirati sa potpisom :)) http://istineilaziohrani.blogspot.com/2011/01/slobodno-komentiranje-na-blogu.html

    OdgovoriIzbriši
  10. Tako je knjiga i prevedena, ja sam se zabunio(samo mi je mast na pameti):-) Što misliš o Marku Sissonu? Ja imam njegovu knjigu "Primal Blueprient" i redovito čitam njegov blog.
    U Hrvatskoj je jedino Atkinsova knjiga objavljena u 90-ima od low carb knjiga i South Beach(ne sviđa mi se jer je kompromiserski i ulizički prema konvencionalnom mišljenju) tako da bi Weston Price bio puni pogodak!!!

    OdgovoriIzbriši
  11. Draga Anita! O zdravoj prehrani puno čitam, dosta toga primjenjujem na sebi, i sve me zanima. Na Žalost što više ćitam to sam u večoj nedoumici. Ipak, od svega što sam čitao tvoji natpisi su među najzanimljivijima, pitki su i čitki, ostavljaju utisak da si u domeni prehrane, vrlo, vrlo stručna i načitana . Do kraja su mi logične teze o evoluciji čuvjeka, građi njegova probavnog sustava, mali želudac, neprobavljivost celuloze, 10.000 godina je pre mali period za evolucijsku prilagodbu na zrnatu, škrobnu hranu. Iz svega što si pisala proizilazi, a u to si me i uvjerila da masno i animalno nije štetno, čak što više, to je ono pravo. Ipak neprestano razmišljam o sirovom. Razmišljam o mesu, masnočama, voču i povrču. Što misliš o mogućnosti prehrane: mesom i masnočama, sirovom voću i sirovom povrču. Dali bi prehrana mesom i masnočama te povrčem i vočem mogla biti zdrava prehrana Naravno, ako se u istom obroku animalne i biljne namirnice nebi mješale. Ja bih se osobno volio tako hraniti, samo, nisam siguran koliko je to dobro za moje zdravlje. Na kraju, puno, puno ti se zahvaljujem na stvarno prekrasnom i prekorisnom pisanju. Zahvaljujem ti i ako mi ne odgovoriš na ovaj komentar jer, ponavljam, upravo uživam čitajućiu tvoje članke i tvoje komentare. Kod svega ima mali problem otkrio sam tvoj blog tek prije tri dana pa čitam, čitam i čitam, pa moje redovne obaveze malo trpe. Ipak, neka trpe jer da je drugačije, istina, nebi bilo gubljenja vremena ali nebi bilo niti užitka a niti znanja koje tako nesebično djeliš sa svima nama. Sada neću biti nepristojan, pa te uz najbolje želje, lijepo pozdravljam.

    OdgovoriIzbriši
  12. Draga anita!
    Nikad nisam bio sretniji jedući i uživajući u dijeti. Sit sam po cijele dane i jedem iz navike ali sada bez škroba i šećera.
    Ovaj tip prehrane je dosta skup ali pošto se dosta manje jede i ne baca novac na čokolade i ostale grehote uspije se uštedjeti na kvantitetu ali zato kvalitet zadovoljava srce.
    Približavam se 40-ima i kile me sustižu. Pokušao sam dosta ali bi to bila čista patnja. Ovo je doista rajska dijeta!!
    Nema više čežnje za slatkim. Nema više kompulzivnog grickanja i stalan osjećaj gladi. Budim se sretan,jedem sretan,nisam gladan i gubim pomalo kile još sretniji1!

    OdgovoriIzbriši
  13. Moje poštovanje za vas i pitanje:
    Imam 50 godina, normalne sam težine, ali imam predijabetičko stanje (šećer je stalno na granici ili lagano povišen unatoč pažljivom biranju količine i vrste namirnica)..Nedavno sam naišla na Vaš blog i pokušavam biti na tom režimu prehrane i rezultati su - što se šećera tiče - dobri, no mršavim, a ne bih htjela da to ode predaleko... Pitanje je :da li je to mršavljenje samo na početku , pa prestane ili? Ako povećam unos ugljikohidrata - neće li mi se vratiti povišen šećer?
    Napominjem - nisam na zelenoj kuri - već samo na LCHF režimu ishrane...

    OdgovoriIzbriši
  14. Draga Anita, zanima me jeste li čitali knjige Dr. Barryja Searsa, Prehrana u Zoni? Ako da, što mislite o tome? Hvala!

    OdgovoriIzbriši
  15. @ zelimir, hvala na pohvalama :) drago mi je da si citajuci moje tekstove otkrio korisne stvari za sebe. prehrana koja se zasniva na mesu, masnocama, sirovom vocu i sirovom povrcu je vrlo dobra. upozorenja u vezi voca se odnose na to sto voce sadrzi dosta secera i kao takvo moze kod nekih ljudi, koji su vise osjetljivi na ugljikohidrate, izazvati povecanje secera u krvi i inzulina a to je ono sto nastojimo izbjegavati. medjutim ako nemas problema sa povisenom tjelesnom tezinom, nemas dijabetes niti povisen secer u krvi, vjerojatno ti neka umjerena kolicina voca ne bi smetala. ono sto je vazno znati je da voce ne sadrzi nista vise od povrca (osim secera) dakle sve vitamine, minerale i antioksidante koje nalazimo u vocu imamo u jos vecim kolicinama u povrcu! sirovo povrce je jako korisno, i ja sam u zadnje vrijeme pocela koristiti vise sirovog a manje kuhanog povrca i moram reci da mi prija. ali postoje odredjene vrste povrca koje nisu dobre da se jedu sirove. koje su to, saznat ces iz mog slijedeceg teksta kojeg cu nadam se uskoro stici zavrsiti :))

    @anonimni, jako mi je drago da ste sretni :)) toliko ste simpaticno ovo napisali da cu morati komentar prepisati negdje u neki post :))

    OdgovoriIzbriši
  16. @ mirjana, sasvim je normalno da ste izgubili nekoliko kilograma ali to se nece nastaviti. radi se o tome da ugljikohidrati u tijelu vezuju na sebe dosta vode, pa kad smanjimo njihov unos, tj izbacimo secer i skrob, dolazi do oslobadjanja suvisne vode iz tijela cime se izgubi nekoliko kilograma na pocetku ovog nacina prehrane. ne morate se bojati da cete mrsaviti i dalje, ovom prehranom uvijek dolazi do normalizacije tjelesne tezine. nemate nikakvog razloga uvoditi ugljikohidrate u prehranu iz straha da cete postati premrsavi. ugljikohidrati su za vas siguran put do dijabetesa :/ samo jedite prema LCHF i jedite do sita.

    @ maja, citala sa prehranu u zoni. koncept nije toliko los, ali je to zbrajanje i racunanje kolicine hrane te proteina, masnoca i UH jako jako naporno i sasvim bespotrebno. ako jedemo "pravu" prirodnu hranu, tada tijelo samo regulira osjecaj gladi i sitosti i nemamo potrebe vagati hranu ni zbrajati kalorije.

    OdgovoriIzbriši
  17. Anita, veliko hvala i moje poštovanje!

    OdgovoriIzbriši
  18. @maja zaboravila sam reci, jer sam to davno citala, da je najveci nedostatak searsove prehrane u zoni njegovo krivo shvacanje da su zasicene masnoce opasne, pa se prema njemu ne trebaju jesti namirnice kao maslac, zumanjak, masnoca iz mesa i mlijecnih proizvoda. a mi danas znamo da su upravo ove namirnice baza zdrave i prirodne prehrane.

    OdgovoriIzbriši
  19. Anita, slažem se s Vama u vezi Searsa i zasićenih masnoća; tako da osobno ne primjenjujem to pravilo. Također, iz Zone mi se ne sviđa što često navodi soju kao izvor proteina. Iako, opisi i dokazi utjecaja na hormone omjera 40-30-30 u literaturi koju je napisao mi jako ima smisla.

    OdgovoriIzbriši
  20. Anita odlično, iako se bavim ovom problematikom već duži niz godina uvijek volim pročitati svaki dobar članak poput ovog. Godinama uzimam hranu sa malim udjelom ugljikohidrata i visokim postotkom masti i/ili bjelančevina a krvna slika mi je savršena. Krvni tlak savršen, razina glukoze savršena itd. Međutim po našim "nutricionistima" i liječnicima ja bih odavno trebao biti u bolnici. Sreća po mene pa ih ne slušam

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.