utorak, 10. kolovoza 2010.

Prilozi jelu umjesto krumpira, tjestenine i rize


Prema LCHF mozemo jesti vecinu klasicnih mesnih i ribljih jela, s tim da uobicajene priloge - rizu, tjesteninu ili krumpir - zamijenimo povrcem. 

Nastojte kupovati svjeze povrce ali je dobro imati i neko smrznuto u rezervi. Povrca zaista ima jako mnogo vrsta, i moze se pripremati na razne nacine - przeno, peceno, dinstano, kuhano, sirovo... 

Povrce koje raste iznad zemlje ima manji sadrzaj ugljikohidrata nego korjenasto povrce:
  • Brokoli, cvjetaca
  • Zelene mahune
  • Prokulice, kelj
  • Blitva, spinat
  • Tikvice, patlidjani
  • Bijeli ili crveni kupus
  • Sve vrste zelene salate
  • Krastavac, rajcica, paprika
  • Articoka, sparoge
  • Koromac
  • Gljive
  • Masline
Ako ste manje osjetljivi na ugljikohidrate, ili vam cilj nije mrsavljenje, mozete koristiti i korjenasto povrce poput cikle, mrkve, kolerabe, cicoke i pastrnjaka.


Evo nekih ideja sto mozete uraditi s povrcem.
Pire od cvjetace (na slici): skuhajte cvjetacu, zgnjecite, pomijesajte sa vrhnjem i maslacom, te dodajte sol i papar. Puno ukusnije od pire krumpira! Na isti nacin mozete pripremiti pire od kolerabe.

Popecci od povrca: upotrebite korijen cvjetace ili brokole koji su ostali kad ste kuhali buketice. Naribajte i pomijesajte sa ribanim sirom, jajom, sol i papar. Oblikujte kao ”pljeskavice” i przite na tavi u dosta masnoce.

Patlidjan: podijelite na pola i zarezite po sredini. Posolite, popaprite i namazite maslinovim uljem. Pecite u pecnici na 200 stupnjeva 20 minuta. Izdubite sredinu, pomijesajte sa umakom od mljevenog mesa ili rajcice, pospite ribanim sirom i zapecite u pecnici 15-20 minuta.

Evo sto mozete isprobati umjesto rize. Izribajte cvjetacu ili brokolu na gruboj strani ribeza. Poprzite na tavi na maslacu, posolite, popaprite i zacinite omiljenim zacinom. Ili napravite varivo od povrca: izribajte tikvicu, sampinjone, koromac i papriku te pripremite na isti nacin.

Umjesto tjestenine: Napravite ”spagete” od tikvice - izrezite tikvicu na 0,5 cm tanke i 4 cm duge trake. Prokuhajte 1 minut u kipucoj vodi. Servirajte umjesto spageta uz bolognese, milanese ili drugi umak za pastu. Ili narezite bijeli ili crveni kupus na tanko i posluzite umjesto makarona.

Lasagne: narezite tikvicu po duzini na 0,5 cm tanke ploske. Poslozite u pleh red tikvica, red bolognese umaka, vrhnje, pa opet sve ispocetka. Zavrsite sa ribanim sirom i zapecite u pecnici.

Buketice cvjetace ili brokole poslozite na pleh, dodajte komadice mesa ili piletine (mozda ostatke od jucerasnjeg rucka), zalijte sve mjesavinom jaja i vrhnja i zapecite. Ili upotrebite bilo koje drugo povrce za ovakve "zapecence". 

Moj favorit su tikvice, koromac i sampinjoni. Tikvice prepolovim i pecem u pecnici ili ih narezem na kolutove i poprzim na tavi na maslacu. Koromac narezem na deblje kriske i przim na maslacu. Sampinjoni - peceni, przeni ili na rostilju. Volim i zelene mahune samo skuhane i zacinjene sa maslinovim uljem. Naravno, ne smijemo zaboraviti posoliti povrce i jesti ga sa sa masnocom, da bi bilo ukusno, hranjivo i sito. 

Nadam se da vas nesto od ovog moze inspirirati i olaksati vam da izbacite dosadnu tjesteninu, krumpir i rizu iz prehrane te da isprobate neke nove, korisnije priloge vasem jelu. Mogucnosti su bezbrojne, neka vas masta vodi.

Koje je vase omiljeno povrce i na koji nacin ga pripremate? Pisite, komentirajte i inspirirajte jedni druge :)

Broj komentara: 30:

  1. sve sam to isprobala ,ali ...brzo ogladne i traze nesto sto ce ih zasititi,no mislim da ce s vremenom i to doci na svoje mijesto !!
    Hvala Vam za postavljenje recepata i davanje ideja ,svakako su dobrodosle !!

    OdgovoriIzbriši
  2. Pozdrav i jedno pitanjce:

    Osoba A konzumira meso, žitarice, ,voće, povrće, mliječne proizvode i dnevno unese 2500 kalorija 33%P/33%UH/33%M

    Osoba A odluči izbaciti iz prehrane voće i žitarice ali i dalje dnevno unese 2500 kalorija 33%P/10%UH/57%M

    Gubi li osoba kilograme iz masnih naslaga?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Vjerujem da, ukoliko smanjimo unos UH, kao u ovom tvom drugom primjeru, osoba gubi kg iz masnih naslaga. To vjerujem zato što skupljamo masne naslage zbog metaboličkih procesa u tijelu,zbog toga što nam UH daju trebutnu energiju, proteini ( tj. aminokiseline ) su gradivni materijal našega tijela, a masnoće su nam potrebneza podmazivanje zglobova i ispravno funkcioniranje organizma. Ako unosimo previše UH, a tu trenutnu energiju ne potrošimo tijekom dana, tijelo će višak energije skladištiti za "crne dane" u obliku masnih naslaga. Dakle, način prehrane sa smanjenom količinom UH dovodi do smanjenja masnih naslaga. Ali mora sadržavati dovoljno proteina, kako nebismo gubili mišićnu masu pa nam za samoodržanje (bazalni metabolizam) treba manje energije, što bi dovelo do ponovnog debljanja, jo-jo efekta.

      Izbriši
  3. Ruza123 ovo su samo prilozi, treba se najesti glavnog jela, u kojem ce biti dovoljno masnoce jer masnoca daje sitost ;)

    Odgovor anonimnoj: da, osoba A ce sa ovom drugom prehranom smrsaviti tj izgubit masne naslage. Jos ucinkovitije bi bilo 20%P, 5%-10%UH 70%-75%M, jer 33% proteina je malo puno, a visak proteina se isto moze pretvoriti u glukozu i utjecati na povecanje inzulina sto izbjegavamo ovom prehranom.

    OdgovoriIzbriši
  4. Postoje li studije koje to dokazuju? Naravno, pod gubitak kilograma se ne računa gubitak vode kod ovakvih keto dijeta....

    OdgovoriIzbriši
  5. Naravno da je dokazano. Imate lijevo medju linkovima studije o niskougljikohidratnoj prehrani. LCHF je jedini nacin prehrane gdje se sagorijevaju masne naslage na prirodan nacin, a pri tome se normalno jede i nema gladi. Procitajte malo i druge tekstove o mrsavljenju i debljanju te ulozi hormona u ovim mehanizmima.

    OdgovoriIzbriši
  6. Imam par pitanja.
    Dovodi li ova dijeta do ketoze? ako da, onda svakako nije zdrava za dojilje, a budući da dojim, ne znam smijem li tako jesti.

    onda me zanima može li se za jedan obrok jesti samo povrće niskog uh i masnoća? recimo juha od brokule s maslinovim i maslacem za večeru? ili salata s preljevom od vrhnja i majoneze?

    zanima me što su quinoa i amaranth, uh ili proteini? i kako se smiju jesti.

    što ako dođe do pretjerivanja s proteinima?

    OdgovoriIzbriši
  7. sumomama, ova dijeta je ketogena dijeta, dovodi do ketoze. ketoza nije nimalo opasna, ali je ljudi cesto brkaju sa ketoacidozom, molim procitajte ovaj tekst http://istineilaziohrani.blogspot.com/2010/05/ketoza-ili-ketoacidoza-kod-prehrane-sa.html

    sto se tice dojenja, nema ni jedne jedine studije koja bi pokazala neke probleme sa dojenjem i LCHF prehranom (manje ugljikohidrata i vise masnoce). ima jako puno dojilja koje ovako jedu i sve je u redu. najbolje od svega je da se jede do sita, ne racunaju se kalorije a mrsavi se. ovo je vazno kod dojenja, jer ne treba izgladnjivati tijelo posto ono treba hranjive tvari za mlijeko.

    cinjenica je da su secer i skrob (kruh, riza, tjestenina, krumpir) nove namirnice u covjecjoj prehrani. prije poljoprivrede koja se pojavila prije nekoliko tisuca godina covjek nikad nije ni jeo takve namirnice u vecoj kolicini. genetski gledano je ovo dosta kratko vrijeme. miljonima godina su zene radjale i dojile bez da jedu kruh i secer. tako su radile i mnoge grupe naroda jos i u 20. stoljecu kao eskimi ili laponci koji nisu imali poljoprivredu zbog hladne klime i nisu imali nikakvih problema ni da zatrudne ni da doje.

    tijelo odrzava stabilni secer u krvi bez obzira koliko ugljikohidrata se jede. tijelo jednostavno samo proizvodi ekstra secer ako ga treba, pa tako i za majcino mlijeko.

    stvar je u tome sto je LCHF samo prirodna hrana. meso, riba, maslac, jaja, povrce, orasasto i bobicasto voce je starinska prirodna hrana i vrlo hranjiva. zasto bi bilo opasno dojiti s ovakvom prehranom.

    dojilje se prije svega trebaju zabrinjavati ako piju gazirana pica i jedu slatkise, sladoled, chips i drugu industrijsku hranu, jer to je ektremno, pretrpano secerom a siromasno hranjivim tvarima.

    OdgovoriIzbriši
  8. sumomama, obroci koje navodite od povrca i masnoce su u redu, ako ste za rucak i za dorucak jeli proteinski bogatu hranu dakle meso, ribu ili jaja.
    quinoa i amaranth su isto zitarice ali bogatije proteinima i ne sadrze tako puno skroba kao obicne zitarice pa se zato smatraju zdravijim alternativama.

    UH su ugljikohidrati tj secer i skrob, to sto nastojimo smajiti u ovoj prehrani. proteini su hranjive tvari koje trebamo za mnoge funkcije u nasem tijelu i koje nalazimo najvise u mesu, ribi, jajima i mlijecnim proizvodima.
    ne vjerujem da netko pretjeruje s proteinima ako jede normalne kolicine hrane.

    OdgovoriIzbriši
  9. hvala Vam puno na brzom odgovoru i nesebičnom dijeljenju znanja :)

    pitala sam jer mi je važno da djetetu ne dam nikakve otrove putem mlijeka (a naravno, pojedem kekse ili čips pa se ne brinem, čudno smo okrenuti?.

    ako sam dobro shvatila, nikakvi ketoni se ne izlučuju mlijekom u tom slučaju i quinoa i amaranth se smiju slobodno jesti.

    OdgovoriIzbriši
  10. imam još i pitanje, kakvo je vaše mišljenje o seitanu?

    OdgovoriIzbriši
  11. evo, našla sam par stranica o dojenju i low carb dijetama.
    biste li mogli pročitati linkove i reći mi što mislite o njima.
    oprostite što gnjavim, ali važno mi je zbog zdravlja malenog djeteta da ne dobiva nikakve otrove putem mlijeka i da mlijeka ne nestane.

    http://www.kellymom.com/nutrition/mom/mom-lowcarb.html
    http://www.free-fad-diets.com/nursing-and-low-carb-diets.html
    http://www.llli.org/FAQ/lowcarb.html

    bi li bilo u redu da jedem više voća kao dojilja? (više - 2 komada dnevno)

    OdgovoriIzbriši
  12. i ja imam jedno pitanje, da li je dozvoljena majoneza od suncokretovog ulja? ne mogu da nađem nikakvu drugu vrstu :/ ako je, da li je bolja light verzija ili? hvala

    OdgovoriIzbriši
  13. sumomama, misljenja o prehrani za vrijeme dojenja su isto toliko podijeljenja kao i misljenja o prehrani i mrsavljenju uopce. mnogi su zagovornici niskougljkohidratne prehrane, ali jos je vise onih koji se drze ostarjelih "prehrambenih smjernica" i predlazu manje masnoce i vise uglikohidrata.

    moje misljenje je da niskougljikohidratna prehrana nije opasna za dojenje, jer zensko tijelo proizvodi prvo ono sto treba za bebu, kako u trudnoci tako i za dojenja. u africi je mnogo gladi i neimastine i neishranjenosti pa se djeca isto radjaju i doje. problem nastaje kad dojenje prestaje, i kad se djetetu nema sta drugo dati jesti.

    moj prijedlog za vas je da postepeno prelazite na jednu prehranu koja ce sadrzavati manje ugljikohidrata i vise masnoce. prelaz nemora biti nagli, nego smanjujte kruh, tjesteninu i ostale skrobom bogate namirnice istovremeno dok povecavate unos prirodnih masnoca. secer i bijelo brasno izbacite direktno, to nikome ne treba. pratite kako se osjecate. dokle god se vi osjecate dobro a beba dobiva na tezini, znaci da je sve u redu. neke majke su primjetile da prelaskom na LCHF bebe doje krace i da je mlijeko gusce, sto znaci da je mlijeko masnije i hranjivije i da se beba prije zasiti.

    koliko vam je stara beba i koliko kilograma imate viska?

    OdgovoriIzbriši
  14. sumomama mozda je bi bilo dobro da voce jedete iza jela, tako ce manje utjecati na povecanje secera u krvi nego kad ga jedete na prazan zeludac. sto se tice seitana, ako jedete raznovrsnu prirodnu hranu mislim da vam ne trebaju ikakvi nadomjesci, pogotovo ne na bazi soje.

    odgovor anonimnoj: problem sa suncokretovim uljem je sto sadrzi previse omege-6 kao i druga biljna ulja, osim repicinog i maslinovog. mozete li sami napraviti domacu majonezu? ako nemate tu mogucnost a jako volite i trebate majonezu, kupite tu koje ima u prodaji. ne radi se o tome sto je dozvoljeno ili ne, nego o tome da se nastojimo hraniti sto zdravije. kako god da ucinite, nemojte kupovati light proizvode, uvijek punomasne.

    mozda ne bi bila losa ideja pisati nasim proizvodjacima ulja i majoneze i traziti da izbace na trziste repicino ulje i majonezu od repicinog ulja. takodjer i hladno presano repicino ulje, koje je jos puno bolje od rafiniranog. mi potrosaci trebamo zahtijevati kvalitetne proizvode, pa ce i proizvodjaci pratiti potraznju.

    OdgovoriIzbriši
  15. hvala još jednom na odgovoru i upravo to sam namjeravala, prvo izbaciti brašno i šećer pa onda polako dalje.

    beba ima 3 mjeseca, a ja 15 kg viška :/ na žalost svi su došli kad sam prestala pušiti i počela živjeti s MM-om. sve kg od trudnoće sam skinula (njih desetak), ali ovi su uporni i naporni.

    za seitan sam htjela reći da je protein pšenice (nastaje ispiranjem brašna), a ne soje pa bi se možda mogao povremeno uzimati?
    iako, mi jedemo puno ribe, tri ili četiri puta na tjedan, mislim da seitan ne bi imao mjesta.

    OdgovoriIzbriši
  16. sumomama, mislila sam na to kako se seitan priprema tako da se protein brasna kuha u umaku od soje. ovo se koristi kao zamjena za meso. jeste li vegetarijanac? ako jedete ribu, jaja i mlijecne proizvode onda imate dovoljno proteina i ne treba vam nadomjestak za meso.

    OdgovoriIzbriši
  17. Imam jedan zaista brzinski recept za majonezu, pa ću ga evo napisati, a vas Anita molim da kažete svoje mišljenje.
    Recept:
    - u visoku posudu ulijete punomasno mlijeko i maslinovo ulje u omjeru 1:2 ( dakle ako npr stavite 1 dl mlijeka, onda stavite 2 dl ulja)
    - posolite po želji
    - dodate senfa, nasjeckanog koromača i ostalih začina po želji
    - miksate štapnim mikserom možda par minuta, jer će već od prve sekunde početi zgušnjavanje
    i tucite dok ne postane gusto
    - čuvajte u hladnjaku, gdje će postati još gušće

    Kao što vidite ovdje nema jaja, ali je zaista brza i ima masnoće u mlijeku i ulju. Da li bi ova majoneza bila preporučljiva za lchf prehranu?

    OdgovoriIzbriši
  18. Odlicne ideje! Neke od njih, poput pirea od cvjetace sam probala, ostale tek budem ;)

    OdgovoriIzbriši
  19. Draga Anita,kao prvo čestitam na izlaženju knjige! Već sam dulje vrijeme na lchf prehrani,koje se uglavnom držim,pa bi htjela pitati dali tu ima mjesta za maca prah i chia sjemenke?pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  20. Pozdrav Anita,nova sam na blogu i već danima pručavam sve tekstove i otkrivam kako si pomoći...ne znam jel tko spominjao batat(slatki krumpir)...navodno nema veze sa krumpirom,pa me zanima jel je on dozvoljen??

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. @Srčeko, ma ako vi nešto hoćete jesti nitko vam pa ni Anita neće to zabraniti. Ili dozvoliti ;-)) Ali u LCHF ishrani se jede povrće koje raste nadzemno i koje ima do 5 g UH na 100 g. A batat ima skoro 17 g UH. Inače se ne preporuča gomoljasto povrće, jer obiluje škrobom. Povremeno se možete osladiti krumpirom ili batatom ako niste na LCHF programu za mršavljenje.
      Ako vas zanima koliko koja namirnica ima ugljikohidrata odite na http://www.fineli.fi i upišite npr. Sweet potato i dobit ćete sve nutritivne vrijednosti slatkog krumpira.

      Izbriši
  21. pozz,molila bi vas da mi kažete koja je alernativa pšeničnom brašnu tj, od koje se žitat+rice može peći kruh ( možda s brašnom bez glutena?)hvala

    OdgovoriIzbriši
  22. Pozdrav Anita,

    Prvo bih htjela reći da sam u utorak 30.04. kupila vašu knjigu, knjiga je stigla već 2.05. Danas je 3.05. i ja sam vašu knjigu doslovno ''progutala'' u jednoj večeri, tj. noći, odtala sam malo dulje budna koliko mi je bila zanimljiva :)
    Pratim vaš blog već neko vrijeme i stvarno ste me uvjerili da je ovo ispravan način, tj. uvjerili ste me da isprobam LCHF i da se sama uvjerim u ono što govorite!Pokušavam ga provoditi već neko vrijeme, ali uvijek me nekako omete široka ponuda žitarica i industrijski prerađene hrane koje ima u izobilju, dok one zdrave, izvorne hrane nekako ima sve manje :( Unatoč tome, već sam doživjela neke pozitivne promjene na sebi. Međutim sada, kad sam pročitala knjigu, sigurna sam da će ovo postati moj način života!
    Dajem Vam punu podršku i nadam se da će mnogi slijediti Vaš primjer!

    OdgovoriIzbriši
  23. Draga Anita,
    blog Vam je sjajan. Naišla sam na njega pretražujući internet zbog štetnosti E621 - mononatrijevog glutamata, jer sam primijetila da imam reakcije na hranu bogatu njime.
    Inače sam kronični bolesnik i postavljeno mi je nekoliko dijagnoza - autoimune bolesti. Dosta sam eksperimentirala sa hranom i pokušavala popraviti zdravlje sa kojekakvim "zdravim" preporukama, no, nije dalo rezultata. Pokušala sam sa hranom sa manje mesa, pogotovo crvenog, ne puno mliječnih proizvoda i masnoća, izbaciti kavu, uvesti soju...bilo mi je još gore!
    Sama sam, malo po malo, shvatila da mi odgovara baš ovakav tip prehrane kakav preporučujete, znači mnogo mesa, i crvenog, i mesnih prerađevina (pod uvjetom da nisu kupovne i pune aditiva), svinjska mast - potpuno sam izbacila suncokretovo ulje jer sam vidjela da mi smeta. I da ne nabrajam, stvarno sve što ste naveli, pun je pogodak!
    Samo, dosta se govori o mršavljenju, a ja sam inače jako sklona mršavljenju i kilograme lako izgubim, gotovo preko noći, a dugo se mučim da ih dobijem.
    Zanima me, ima li hrana bogata UH kao krumpir, kruh, riža (to je ono što često konzumiram) nekakvih ozbiljnih poslijedica po zdravlje i treba li ju svakako izbjegavati, ili je u mom slučaju, pošto sam jako mršava, dopuštena?
    Nisam pročitala sve članke, ispričavam se ako ste to negdje već naveli...unaprijed se zahvaljujem na odgovoru! Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Vi možete modificirati LCHF prehranu na način da unosite više ugljikohidrata nego osobe koje trebaju mršaviti, to bi bio tzv "opušteni" ili "liberalni" LCHF. Birajte radije krumpir i rižu nego kruh, jer pšenica tj proizvodi od pšeničnog brašna nisu zdravi i pretjerana konzumacija lako dovodi do raznih poremećaja. Posebno je kod autoimunih bolesti potrebno potpuno izbaciti gluten, ali ne samo pšenicu već i druge žitarice jer tijelo koje jednom postane osjetljivo na gluten vjerojatno reagira i na druge slične proteine kojih ima na stotine u žitaricama i mahunarkama. Zato bi bilo pametno izbaciti i rižu a jesti više korjenastog povrća i voća.

      Izbriši
  24. Ne mogu nigdje naći informaciju o bučinom ulju, hladno prešanom, nerafiniranom. Kakva je situacija s njim preporuča li se ili ne.

    OdgovoriIzbriši
  25. Poštvana,
    zanima me kako vegetarijanci mogu prakticirati LCHF način prehrane i na kojim bi se, u tom slučaju, namirnicama ta prehrana bazirala?

    OdgovoriIzbriši
  26. @Sanja B.Draga Sanja, puno su mi pomogli Vaši savjeti.Voljela bi znati , kada ste počeli s postom18/6, i šta u periodu od 18h pijete.
    Inače, moja vaga me nije još razveselila, ali sam osjećaj mi se sviđa.Osjećam se drugačije, ali variram od dana do dana,neke dane/večeri sam si lagana,a pak neke napuhnuta i teška... Možda negdje griješim, ali definitivno ću ja probati s postom..
    Hvala i pozz

    OdgovoriIzbriši

Zbog prezauzetosti nisam u mogućnosti odgovoriti na sve vaše komentare. Neka vas to ne spriječi da međusobno razmjenjujete iskustva, komentare, pitanja... Molim da to ne činite anonimni. Ukoliko nemate registrirani profil odaberite jedno ime, upišite ga pod Ime/URL (možete upisati samo ime a URL ostaviti prazno) i koristite uvijek isto ime za komentiranje. Komunikacija je tako ugodnija :)

Podijelite ovaj tekst

Copyright © 2010-2014 Anita Šupe. Zabranjeno korištenje objavljenih radova bez pristanka autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet liječnika.