subota, 13. rujna 2014.

Orašasti plodovi


Orašasti plodovi i sjemenke nutritivno su vrlo bogati, pravi mali rudnik važnih minerala i masnoća. Ukupan udio masnoća u njima je između 60 - 80 %. Bademi, pekani, indijski oraščići, makadamia i kikiriki imaju visok udio stabilne oleinske masne kiseline (kojom je bogato maslinovo ulje) i zbog toga se neće lako užegnuti. Međutim, orasi sadrže veći udio polinezasićene linolne masne kiseline radi čega su vrlo osjetljivi i lakše se užegnu. Zato nabavljajte svježe orahe, po mogućnosti u ljusci, jer su tako najbolje zaštićeni. Dok ostale orašaste plodove možete čuvati na sobnoj temperaturi, orase čuvajte u hladnjaku. 

U nekim slučajevima orašasti plodovi mogu biti teški za probavu, pogotovo kod osoba sa osjetljivim crijevima ili ako ih jedete sirove u većim količinama. To je zbog toga što sadrže inhibitore enzima (jedna vrsta antinutrijenata) koji otežavaju razgradnju hrane i apsorpciju nutrijenata. No, inhibitori enzima se neutraliziraju natapanjem u slanoj vodi, pa tako oni postaju lakši za probavu i hranjiviji. Osim toga, natopljeni pa potom dehidrirani orašasti plodovi vrlo su hrskavi i ukusni. Imaju dug rok trajanja, pa možemo pripremiti veće količine. 

Natapanje orašastih plodova
4 šalice orašastih plodova (oraha, badema, lješnjaka, pekan oraha) prelijte vodom u koju ste dodali 1 žličicu soli. Ostavite na toplom mjestu preko noći, najmanje 7 sati. Iscijedite ih, položite na pleh obložen papirom za pečenje, pa ih sušite u dehidratoru ili u pećnici na 50°C, 12-24 sata, sve dok ne postanu potpuno suhi i hrskavi. Za vrijeme sušenja ih povremeno promiješajte. Čuvajte ih u staklenkama s poklopcem. 


Indijske oraščiće potrebno je namakati kraće - ne duže od 6 sati. Sušite ih na nešto višoj temperaturi nego ostale orašaste plodove, na 100°C, 12-24 sata, dok ne postanu potpuno suhi i hrskavi. 


Brzi doručak s orašastim plodovima
Hrskave orašaste plodove krupno nasjeckajte, pa pomiješajte sa sjemenkama. Jedite ih sa svježim sirom i kiselim vrhnjem, pospite cimetom. 



Maslac od orašastih plodova
2 šalice hrskavih badema, lješnjaka ili indijskih oraščića sameljite u mlinu. Dodajte 4-5 žlica otopljenog kokosovog ulja, malo soli, stevije i malu žlicu meda, pa dalje miksajte dok ne dobijete glatku smjesu. Smjesa je na početku tekuća, ali se stvrdne u hladnjaku. 



Čokoladni namaz s lješnjacima
Napravite maslac od lješnjaka, pa na kraju dodajte par žličica kakaa u prahu i malo slatkog vrhnja, da krema bude mekša. Po želji se može dodati malo meda.



Više o zdravoj pripremi hrane saznajte u Prvoj hrvatskoj LCHF kuharici, praktičnom vodiču za Paleo-LCHF način života koja spaja tradicionalno i moderno kulinarstvo.

Knjiga koja je za samo 6 mjeseci doživjela tri izdanja ruši mit da je “sve što je ukusno nezdravo i deblja” te stoga predstavlja prvu kuharicu za osviještene gurmane - ljude koji žele uživati u hrani bez da time narušavaju zdravlje i vitku liniju. 

Više info i podaci za narudžbu http://www.anitasupe.com/knjige/prva-hrvatska-lchf-kuharica/




Broj komentara: 8:

  1. Postovana Anita, hvala na korisnom tekstu. Da li je ovo dugo sušenje obavezno, ili se može taj proces skratiti?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Moraju se dobro osušiti da izađe iz njih sva vlaga, Ako se to ne napravi onda nisu hrskavi i nemaju tako dug rok trajanja. Iako, ne treba baš tako dugo, orase možda 6 - 7 sati na 50 stupnjeva.

      Izbriši
  2. Poštovana Anita, ovaj članak je stigao baš u trenutku kad mi je trebao! :) Imala bih jedno pitanje za Vas. Dopada mi se da izmešam puter (od nepasterizovanog mleka) sa sirovim mlevenim bademima i lešnicima, pa kad se smesa stegne, iseckam je na kockice i koristim kao užinu ili brzi doručak. Pitanje je - da li bademi i lešnici, budući samleveni, oksidišu i gube na svojoj nutritivnoj vrednosti iako nisu u direktnom kontaktu sa vazduhom, već "zaliveni" u puteru? I da li bi se, eventualno, ta oksidacija smanjila ukoliko bih orašaste plodove seckala, a ne mlela? Hvala unapred, veliki pozdrav!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Zvuči odlično, ne brinite neće bademi oksidirati na taj način, ne ide to tako brzo i sigurno ne kad su zaštićeni u puteru.

      Izbriši
    2. Ovo je bilo baš brzo! :) Hvala Vam mnogo!

      Izbriši
  3. Draga Anita,

    danima se već informiram na ovom blogu i pripremam na LCHF, a možda čak i ZK uskoro.
    U pravilu ne jedem UH već duže vrijeme, ali se s vremena na vrijem opustim pa se prejedem kolača na nekim feštama i sl.
    Ali, popravljam se :)

    Moje pitanje vezano je uz ulja od orašastih plodova, npr. orahovo, lješnjakovo ulje?
    Preporuča li se njih koristiti. Trenutno stavljam orahovo u jutarnji kefir.
    P.s. pijem hormone za štitnjaču skoro 10 godina

    Drugo pitanje je malo offtopic, ali ako nije problem htjela bi znati je li agavin šećer ok u lchf i zk?
    Na ambalaži piše da ga mogu dijabetičari i ima nizak GI.

    puno hvala unaprijed na odgovorima, veliki pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  4. Da li u vodu u kojoj natapamo orašaste plodove moramo da dodajemo so? Ili bi se isti efekat postigao i natapanjem u samoj vodi? Hvala! :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Da li se namočenim bademima skida kozica ili se dehidriraju s njom?
    Hvala

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.