srijeda, 23. lipnja 2010.

Stevija - prirodni zaslađivač


Štetnost šećera više nije potrebno naglašavati. No, potrebno je upozoriti na štetno i kancerogeno djelovanje umjetnih zaslađivača poput aspartama i mnogih drugih koji se koriste u prehrambenoj industriji. Činjenica da su različiti kemijski aditivi i sintetička sladila dozvoljeni za upotrebu, nažalost ne znači da su oni sigurni za konzumaciju. Bolonjski centar za istraživanje raka Cesare Maltoni još je 2005. otkrio da je aspartam ”multipotencijalna kancerogena komponenta čiji kancerogeni efekti su dokazani već na dnevnom unosu od 20 mg po kilogramu tjelesne težine, što je puno manje od prihvaćenog dnevnog unosa (Evropa 40 mg/kg tt, SAD 50 mg/kg tt).”

Ipak, sve što je slatko ne mora nužno biti i nezdravo. U prirodi ima slatkih okusa, pa ih samo trebamo prepoznati i pametno iskoristiti. Prirodni med je odlična alternativa za zaslađivanje, a osim toga je i ljekovit. Naravno, sve u umjerenim količinama, jer velika količina meda je u krajnjem slučaju ipak velika količina šećera, koja dovodi do povišenog šećera u krvi i prekomjernog izlučivanja inzulina. Isto je i sa suhim voćem, pa se ove prirodno slatke stvari trebaju koristiti s mjerom.

Stevija je prirodni zaslađivač koji nema djelovanje na šećer u krvi i nije štetan. Dapače, biljka stevija je ljekovita, odavno je poznato njezino antibakterijsko, protuupalno, pa čak i antikancerogeno djelovanje. Također je djelotvorna protiv karijesa. Porijeklom je iz Južne Amerike, gdje se stotinama godinama koristila kao zaslađivač čajeva i ljekovitih napitaka. U većini zapadnih zemalja stevija je do nedavno bila sabotirana i proglašena zabranjenom biljkom zbog interesa velikih multinacionalnih kompanija, koje profitiraju na umjetnim zaslađivačima i šećeru. Interesantno je da su u Japanu, upravo suprotno, zabranjena sva sintetička sladila i da se koristi samo stevija.

2008. godine FDA (Američka agencija za hranu i lijekove) promijenila je stajalište i stevija više nije zabranjena. Slatki glikozidi iz stevije sada se smatraju sigurnim za upotrebu, pa možemo očekivati da će velike multikompanije uskoro početi upotrebljavati steviju za zaslađivanje hrane i pića. Ipak trebamo biti na oprezu i ne vjerovati da je sve što sadrži steviju zdrav proizvod. Ove kompanije će u svojim proizvodima uz steviju koristi i druge jeftinije zaslađivače i kemijske aditive, a na račun stevije ih reklamirati kao ”zdrave”.

Unatoč ekstremno slatkom okusu prirodnih spojeva glikozida u biljci steviji, ona ne izaziva karijes, ne podiže šećer u krvi i ne pridonosi debljanju. Stevija sadrži 0 kalorija, 0 grama ugljikohidrata s glikemijskim indeksom 0. Mogu je koristiti dijabetičari i u svakom je pogledu neškodljiva za organizam. Prema najnovijim istraživanjima smatra se da stevija:

  • pomaže u sprječavanju nastanka raka;
  • pomaže u liječenju bakterijskih bolesti probavnoga sustava;
  • pomaže u regulaciji prekomjerne tjelesne težine;
  • smanjuje povišenu razinu masnoća u krvi i visok krvni tlak;
  • snižava razinu šećera u krvi i ne utječe na inzulin, što je posebice važno za dijabetičare i osobe koje žele smršaviti;
  • smanjuje anemiju;
  • oporavlja organizam poslije terapije antibioticima te nakon gripe ili prehlade;
  • pomaže u zarastanju rana i zaustavljanju alergija na hranu;
  • usporava razvoj osteoporoze;
  • pomaže bržem izlječenju kod infekcija gljivicom candidom;
  • odlična je za detoksikaciju organizma;
  • sprečavanastanak karijesa i zubnog plaka;
  • regulira probavu;
  • jača imunitet.

Danas je stevija na tržištu dostupna u raznim oblicima: zeleni prah, bijeli prah, tabletice i tekućina.  Zeleni prah je osušeno (cijelo) lišće stevije koje je 30-40 puta slađe od šećera. Od ovog praha može se napraviti tekući koncentrat, tako da se 10 g praha u filter vrećici prelije 1 litrom kipuće vode i ostavi stajati 30 minuta. Ohlađeni tekući koncentrat čuva se u hladnjaku i koristi kao sredstvo za zaslađivanje. Bijeli prah je ekstrakt glikozida koji se nalaze u lišću stevije i koji biljci daju sladak okus. To su steviozidi i rebaudiozidi A i C koji su 200-400 puta slađi od šećera. 

Prema mojem mišljenju, ne bismo trebali koristiti steviju kao zamjenu za šećer za svakodnevnu upotrebu. Zapravo je najbolje odvići se od slatkog okusa jer slatki okus sam po sebi može pobuditi pretjeranu želju za još slatkog. Međutim, za specijalne prilike, proslave, blagdane i slično, naravno da se možemo i trebamo počastiti i napraviti neki lijepi kolač od zdravih prirodnih sastojaka kojeg ćemo zasladiti stevijom. Slatki okus je sredstvo za uživanje, ali ga ne smijemo zloupotrebljavati.

EDIT: Postoje i mješavine stevije s drugim vrstama zaslađivača, npr. s eritritolom. Eritritol je poliol, šećerni alkohol, koji se dobiva fermentacijom šećera. Ne razgrađuje se u tijelu pa ne podiže razinu šećera u krvi, niti izaziva izlučivanje inzulina. Studije kažu da se 90% eritritola izlučuje urinom. Izgleda kao šećer (kristal) i ima skoro isti okus kao šećer, pa je, kao takav, u novije vrijeme postao popularan kao zaslađivač. Međutim, moja je preporuka da ipak budemo na oprezu jer smatram da još nemamo dovoljno saznanja o tome može li imati kakvo štetno djelovanje. Postoji naime sumnja, da eritritol doprinosi intestinalnoj propusnosti (propusnim crijevima) a količina i učestalost konzumacije igraju veliku ulogu. Stoga, povremeno dodati u neki kolač žlicu-dvije eritritola uz steviju kao glavni zaslađivač je prihvatljivo, ali upotrebljavati ga u količinama od 100-200 grama kao zamjenu za šećer, ne preporučujem. Čista stevija, osim što je jako slatka, istovremno ostavlja i jedan pomalo gorkast okus, svojevrsni aftertaste. Zato je mješavina s eritritolom popularnija nego čista stevija. No, taj se rezidualni okus izvrsno maskira i bez eritritola, ako uz steviju kombiniramo nešto aromatično – malo meda, vaniliju, cimet, ribanu limunovu ili narančinu koricu, limunov sok ili rum.



Broj komentara: 59:

  1. U Zagrebu, u biljnim ljekarnama imaju Kal-ovu u prahu pakiranu po 38 g po cijeni od kn 148,00 (prosječno, ovisno o marži). Ja sam kupila u biljnoj ljekarni na Jarunu. Također sam zvala ljekarnu u Mercatoru u Vukovarskoj i rekli su da imaju (cijena je bila kn 146,00). To je bilo prije mjesec dana. I u City Centru su mi rekli da je imaju po cijeni od 190 i nešto kn. Moguće je bila od nekog drugog proizvođača.
    Nemojte misliti da mi je hobby nazivati ljekarne - kriterij za isti proizvod su cijena i parking.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Poštovani, da li neko zna , da li se stevija ili neki drugi zaslađivać može koristiti i za pripremu soka od bazge , mislim da li je odmah kao i šećer, konzervans, da sok možemo čuvati dulje

      Izbriši
  2. Vladka, u jednoj od biljnih ljekarni u Sibeniku su mi rekli da su imali bas tu Kal-ovu steviu u prahu po cijeni od 140 i nesto kuna, ali je trenutno nemaju. Cudi me da nisu culi za ove proizvode SteSweet, meni je bas zgodno njihovo pakovanje tabletica za kavu. Narucit cu preko njihove stranice, pakovanje od 250 komada je 49 kn plus dostava 20 kn.

    OdgovoriIzbriši
  3. Vidim da je dostava u roku od 2 tjedna, pa ćete nam onda javiti da li je sve prošlo O.K.

    Meni je ova u prahu dobra. Stavljala sam ju u kokosove kuglice, a smanjila sam količinu grožđica. Izvrsne su. Meni su dvije dovoljne za cijeli obrok, npr.večeru. Nevjerojatno kako su mi se prehrambene navike promijenile.

    Obadva kruha sam pekla. LCHF bez brašna smo pojeli. Izvrstan je. A dobar kruh za početak dana se upravo hladi.

    Evo, vrijeme se popravilo. Uživajte u odmoru.

    OdgovoriIzbriši
  4. Vladka, odlicna ideja da ste grozdjice u kuglicama zamijenili stevijom. Koliko praska ste dodali i koliko onda jos grozdjica?

    OdgovoriIzbriši
  5. Ja sam, da što prije budem gotova, maslac otopila u mikrovalnoj. I onda sam u njega dodavala ostale sastojke. Pola žličice kave (instant) sam sam također stavila direktno u smjesu (bez vode). A steviu sam prvo izmiješala s kokosom da se što ravnomjernije rasporedi. To je tako mala količina, ali pokušat ću opisati: poklopac namjestim na dvije rupice i onda dva puta poprašim. Kakaa sam stavila cijelu veliku žlicu.
    Teško mi je reči za grožđice. Drugi puta ću ih staviti više. Mada znam da su pune šećera - to koliko se pojede je, mislim, zanemarivo. A i nije rafinirani šećer.

    Loša ideja mi je bila otopiti maslac u mikrovalnoj, jer mi se dok sam radila kuglice cijedio kroz prste. Mogla sam staviti smjesu u frižider da se stisne pa ih onda oblikovati, ali i ovako su ispale izvrsno.

    Planiram idući put dio maslaca nadomjestiti kokosovim uljem.

    Bile su izvrsne, podsjetile su me na neku čokoladu s kokosom kad sam bila dijete.

    OdgovoriIzbriši
  6. Vladka, stevia tabletice su uredno stigle na kucnu adresu za nekih 10-tak dana. Platila sam pouzecem. Postarina 20 kuna. Prakticna doza sa 250 tabletica za kavu ili caj, zgodno za ponijeti sa sobom.

    OdgovoriIzbriši
  7. pozdrav! imam jedno pitanje: imam ovu Kal-ovu u prahu steviju i piše na njoj da se može samo jedna mjerica uzeti na dan (42mg) i da je ne mogu koristiti mlađi od 18 godina?! kako to?? hvala

    OdgovoriIzbriši
  8. prizvodjaci prirodnih sredstava se uvijek tako ogranicavaju, moraju prema zakonu. tako je uvijek potrosac sam odgovoran za eventualne nuspojave. mladima se ne preporucuju nikakva biljna ljekovita sredstva, u Svedskoj je npr zakonom zabranjeno alternativnim terapeutima tretirati djecu mladju od 8 godina. ako pitate mene ja mislim da je ovo sve naopako pa cak i kriminalno da se uskrati jedna prirodna pomoc djetetu, a s druge strane nas sopaju raznim kemijskim lijekovima (cesto nedovoljno ispitanim) otkad se rodimo.

    eto mladima ne preporucuju steviju a razne fante i cole su natrpane umjetnim zasladjivacima poput aspartama i sukraloze i nitko ne kontrolira i ne upozorava mladez da je to opasno za zdravlje.

    OdgovoriIzbriši
  9. ova gornja dva komentara su mi odgovorila na pitanje koje sam htjela postaviti, a to je da li mala djeca ( u mom slučaju dvogodišnjak) smiju konzumirati steviu. naime, vodim računa o tome da se hranim što zdravije, slastice i kolače ne pravim često ali kada bi ih pravila, ubuduće bih zaslađivala steviom, a sad nisam bila ziher jel to sigurno ili ne za mališane :)

    usput, blog je super i rado vas čitam :)

    OdgovoriIzbriši
  10. ja sam iz varazdina i kupujem steviju u trgovini "zitnica zdrave hrane" za koju sam saznala tu na blogu kad sam trazila gdje se moze kupiti kokosovo ulje. pa ako ima netko iz vz da cita blog, eto tamo tekuca stevija kosta cca 40 kuna, u prahu 140 kn, a kokosovo ulje 100 kn...

    OdgovoriIzbriši
  11. hvala na ovoj obavijesti. vrlo sam zahvalna da se citatelji angaziraju i podijele jedni s drugima vrijedne informacije kao i svoja iskustva!

    OdgovoriIzbriši
  12. Draga Anita,
    koristim Kal steviju u prahu i ne mijenja okus namirnica. Sa stevijom u kapima imam skorz drukčije iskustvo - grozan, agresivan okus i ružan aftertaste. Kakva je po tom pitanju stevija u tableticama? Mijenja li okus kave ili čaja?

    I još jedno pitanje - jeste li upoznati sa sukralozom i kakvo je Vaše mišljenje o tom zaslađivaču? Koristim Splendu za kavu (2-4 dnevno)i jako sam zadovoljna. Bila bih Vam zahvalna na stručnom komentaru.

    Unaprijed hvala.
    Lijepi pozdrav!
    Annie

    OdgovoriIzbriši
  13. Annie, razliciti proizvodjaci na razlicite nacine proizvode zasladjivace na bazi stevije pa je moguce da dolazi do razlicitosti okusa. Ja upotrebljavam tabletice SteSweet i ne mijenjaju mi okus kave (koristim pola tabletice u kavi).
    Sukraloza se proizvodi od obicnog secera na nacin da se jedna grupa atoma u molekuli secera zamijeni s klorom (Cl). Nema jos saznanja kako ovo moze djelovati na zdravlje ali meni se nikako ne svidja pomisao da mi klor cirkulira tijelom.
    Lijep pozdrav,

    OdgovoriIzbriši
  14. puno hvala na odgovoru :)
    annie

    OdgovoriIzbriši
  15. Draga Anita,
    u apoteci sam kupila tekuću steviu od 30 ml proizvedenu u Italiji,na kutiji piše da sadržava E211 koji je navodno štetan za zdravlje,da li da nastavim koristiti tu steviu ili da kupim steviu u prahu,što mislite?Hvala.

    OdgovoriIzbriši
  16. E211 je konzervans koji moze izazvati alergijske reakcije kod osjetljivih osoba. ako zelite izbjegavati nepotrebne E brojeve mozda mozete kupiti steviju u prahu, ali provjerite sto ona sadrzi, ja nisam sigurna jer je ne koristim.

    OdgovoriIzbriši
  17. Steviju sam nabavio putem interneta preko firme

    http://www.stevia-hrvatska.com/

    i zadovoljan sam. Mogu preporučiti.

    OdgovoriIzbriši
  18. Super je znati da ću ipak moći jesti slatko ;) Sutra ću ići pitati profesoricu na fakultetu koja se već nekoliko godina bavi proučavanjem stevije kakve su njezine spoznaje i stav u Hrvatskoj. Jasno je da će prehrambena tehnologija s jedne strane ovo htjeti iskoristiti a s druge će biti u strahu ako ljudi počnu izbjegavati šećer i fruktozne sirupe

    OdgovoriIzbriši
  19. mislim da sam negdje pročitala ali sad više ne mogu naći pa moram pitati.
    Da li se stevia može koristiti na snticandida dijeti?
    hvala :-)

    OdgovoriIzbriši
  20. Ako ste na AC ili ZK da li vam je apsolutno potrebna stevia? U kolacima? Napicima? Slatki ukus vuce jos vecu zelju i potrebu za slatkim i za hranom sto moze uzrokovati da se uzmu druge nepotrebnije stvari. Stevia ne sadrzi uh,samim time niti podlogu za razvoj kako candide tako i drugih vrsta bakterija i virusa. Laicki govoreci mozete ali ja bih se na vasem mjestu suzdrzao slatkih ukusa. Sretno i ustrajno naprijed

    OdgovoriIzbriši
  21. @ urban, fruktoza je još gora od glukoze. istina da ne podiže šećer u krvi niti inzulin, nego ide direktno u jetru gdje se pretvara u trigliceride i doprinosi stvaranju tzv masne jetre. agavin sirup nije dozvoljen prema LCHF.

    stevija se tradicionalno koristi u mnogim kulturama npr u Japanu, nije sintetički proizvedena kao drugi zaslađivači, nema kemikalija. nije šećer, nije ugljikohidrat. razumijem kako razmišljate, kako više ičemu vjerovati kad čovjek shvati koliko smo zatupljeni lažnom propagandom sa svih strana. ali ja ipak vjerujem jedino u steviju, kad i ako se želi nešto zasladiti.

    druga je stvar što ja uopće nisam pristalica održavanja te "ljubavi" prema slatkim stvarima i smatram da je najpametnije odvići se slatkog okusa. za mene je stevija nešto za specijalne prilike, za rođendan, novu godinu ili slično kad želim napraviti neki kolač, ili za povremeno djeci napraviti sladoled. nikako za svakodnevnu upotrebu. ne zato što mislim da je štetna nego jednostavno zato što je slatka. jer slatki okus, bez obzira od čega dolazi, stvara želju i potrebu za još slatkoga - naročito kod osoba osjetljivih na šećer i kod sugar junkija.

    OdgovoriIzbriši
  22. Agavin sirup je zapravo HFCS, sa svojstvima daleko gorim od šećera.

    http://www.westonaprice.org/modern-foods/agave-nectar-worse-than-we-thought

    OdgovoriIzbriši
  23. Zna li neko gdje se moze kupiti stevia u Banja Luci ili negdje drugo u BiH? Pokusala sam naruciti preko ovih sajtova, ali ne dostavljaju... Ili mozda ima neki sajt sa kojeg se moze ovamo naruciti? Hvala

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nabavila sam steviju preko jednog prijatelja,licno je gajim u saksiji,prvi put ove godine,dao mi je upute kako da je gajim i kada se bere,zivim u Banjaluci pa bih rado poklonila Ivani jednu saksiju da proba jer sam i ja dobila,da se udruzimo i da rasprostranimo tu svetu i zdravu biljku eto Ivana pozovi me na br.066406141

      Izbriši
  24. http://www.stevija.com/shop/index.php

    OdgovoriIzbriši
  25. gdje se mogu nabaviti sjemenke i upute o uzgoju stevije.

    OdgovoriIzbriši
  26. Već sam napisala iskustvo sa stevia kapima, ali mislim da nije prošlo, pa ću opet (malo skraćenije, jer mi se više neda pisati, ali ako koga zanima mogu nadopuniti). Dakle, koristila sam kapi stevie svaki dan, zbog želuca koji je bio koma...čirevi, lezije, bakterija. Nisam uzimala ništa drugo od lijekova (trojne terapije bez rezultata mi je već dosta), nastavila sam i dalje sa lošim navikama, cigarete, kava, slatkiši i ostala sr..., i nakon godine i pol uzimanja natašte 3 kapi u malo vode odo ja kod gastro, progutala onu gum, izvadili uzorke, a ono super, super. Želudac dobar, bakterije više nema.
    Usput rečeno, posjekotinu od noža zatvorilo je odmah nakon mazanja.
    Ako koga što zanima, mogu malo opširnije, za sada toliko...

    OdgovoriIzbriši
  27. Ajde neka mi neko objasni kako moze kostati pakiranje praha stevije od 38 grama 140 kuna u ljekarnama a na stranici www.stevija.com/shop/index.php kosta 500g 160KN. Ko tu koga?!???

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. to prvo je čista stevija, 300 puta slađa od šećera, dakle koristi se u minijaturnim količinama. to drugo je mješavina stevije + eritritola, 2 puta slađa od šećera, pa izračunajte što je skuplje. piše vam sve na toj stranici, malo bolje čitati i ne dizati frku :))

      Izbriši
  28. Evo i mene, nova sam tu! I ja sam se prije nekoliko dana iznenadila nakon što sam na stranici www.stevia-shop.hr, pronašla stevia prah od 50 g po nekih 135 kn i stevia eritritol 500 g po cijeni od dvjesto i nešto kn. Nije mi bilo jasno kako je moguće da je tolika razlika u cijeni i kako se ovdje tako malo dobije i ispada mnogo skuplje. Lijepo sam ih nazvala, stvarno treba čitati što piše, nakon što su objasnili sve sam skužila. Naručila sam prah i jako sam zadovoljna, već sam i kolač napravila :) Super je ovaj prah, uz njega se dobije mala dozirna žličica, odlična za doziranje... Ovo je nova stranica, imaju super proizvode! Mene zanima jedino kako nadomjestiti u kolačima količinu, tj. masu koju daje šećer? Jer ako negdje piše 10 žlica šećera, a ja stavim 8 - 10 doz. žličica stevije nemam tu masu? U neke kolače ide mnogo šećera. Molim Vas da mi date savjet na koji način to riješiti? Inače sve pet! LP :))))

    OdgovoriIzbriši
  29. Ponovila bih Ivičino pitanje: Zna li netko gdje nabaviti sjeme stevie i kako je uzgajati?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Vidjela sam prije mjesec dana u MBM-u u Lučkom sadnice. Pozz!

      Izbriši
  30. Kupila sam presadnicu stevije ovo proljece, na trznici na stadnu gdje prodaju ostalo zacinsko bilje i cvijece. Pokusat cu ju presaditi u vrt, planiram susiti grancice kako sam vidjela na Vrtlarici pa samljeti u blenderu.

    OdgovoriIzbriši
  31. Poštovana Anita,
    imam za Vas (meni važno)pitanje. Pročitala sam negdje da se stevija u nekim narodima koristila kao kontraceptivno sredstvo što meni niiikaaakooo ne odgovara jer pokusavam zatrudnjeti. Na AC sam djeti upravo radi kandide i stišćem zube jer u potpunosti izbjegavam šećere, škrob i UH pa sam si mislila povremeno olakšati sa stevijom, al ako je ovo istina stiskat ću zube i dalje pred svim što sadrži šećer???

    OdgovoriIzbriši
  32. Pozdrav draga gospa Anita! Javljam se iz Slovenije. Oduševila me je vaša knjiga ali imam par pitanja. Kako je sa medom? Dal se može koristiti u manjim količinama, jer mi okus steve nimalo ne odgovara- previše podsjeća na saharin. Mogu se pridržati šečera ali moj muž malo teže, pa bi koristio med. Kako je sa time? Pozdrav. Milica Tomšič

    OdgovoriIzbriši
  33. kakva je ova stevia u tableticama iz DM-a njihove marke Denk mit? dosta je jeftinija pa me zanima jeli u redu?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. U kolačima se ne osjeti, ali u napicima mi se nikako ne sviđa, radije pijem gorko nego s tom stevijaom, iako volim slatko.. Ostavlja čudan okus nakon što se napitak proguta. Zanima me da li je netko pronašao steviju koja se može koristiti u napicima i da samo zaslađuje, a ne ostavlja nikakav popatni okus? Hvala!

      Izbriši
    2. Treba se odvići slatkog okusa, pogotovo slatkih napitaka. Zaista nijedan napitak ne treba zaslađivati, ubrzo biste se navikli.

      Izbriši
  34. preporucila bih da u svrhu svoje dobrobiti probate uzgajati steviju dobija se iz sjemena grmolika je biljka osjetljiva na niske temperature ali relativno izdrzljiva bere se u jesen i u trecoj godini daje puni rod.kad se samelje dobijete potpuno cist preparat i kao takav mozete koristiti.ja sam nabavila sjeme u italiji u vivaju cjena je oko 2,5 eura i dobijete 5/6 sjemenki ali je sasvim dovoljno za kucnu upotrebu uspjeva i u saksiji

    OdgovoriIzbriši
  35. Odlican izbor imate na iherba.com
    Posiljka nije skupa a dodje za otprilike 7 dana.Imaju veliki izbor: tablete, prasak, kapi...ja ospbno sam kupila kapi s prirodnim sjemenkama vanilije koje koristim za kolace...na svakom proizvodu je I deklaracija, pa gledaj te da nema nikakvih umjetnih dodataka.

    OdgovoriIzbriši
  36. dobro,neki se mozda ne zele odviknuti slatkog. ja prva. nisam junkie i ne trebam jest slatko. ali volim peci kolace skoro i vise nego sto ih volim jest i rado bih znala moze li se zamijeniti secer za steviju bez da utjece na teksturu. i u kojem omjeru ide stevija naspram secera.

    OdgovoriIzbriši
  37. Godinama sam isprobavala raditi raznorazne kolače sa stevijom i na kraju izlazi da čim recept počne sa - tucite bjelanjak, ne može, isto tako i žumanjak, svi kolači koji se rade mikserom, šnenokrle, većina torti, beze kore, biskviti, jer nemaju teksturu predviđenu za taj kolač,dolaze u obzir, po mom iskustvu, isključivo kolači koji se mogu napraviti vilicom, tipa tijesta za palačinke, gdje se cijela jaja smućkaju, doda im se tekući dio recepta i u to praškasti, znači masni biskviti, pite, a za nadjeve ne može kuhana krema od žumanjaka, opet zbog teksture, može se u mlijeku zakuhati brašno , tipa pudinga, i u to dodati žumanjak sa stevijom i na kraju u mlako dodati maslac, ali brašno nije u skladu sa lchf, može se dodati mljevene sjemenke umjesto brašna, ali to je upitno jer su većinom masne i ne upijaju vlagu kao brašno i u gotovu kremu sam uvijek morala dodavati kokosa da upije tekućinu, ili kakaa, najčešće sam prakticirala jedan recept za masni biskvit za sve, torte, rolade, kolači, a punila bih kremom na bazi kuhanog slatkog vrhnja sa dodatkom crnog kakaa, voća, svježeg sira, kuhane ili pečene muškatne tikve, mljevenih badema, lješnjaka, oraha, neslanog kikirikjai, suncokreta, prženih pšeničnih klica ili što bi mi taj čas palo na pamet

    Ja lepršavu laganu želju za slatkim rješavam grickanjem svježe ubranih listića stevije, i tek kada me uhvati prava žestoka želja za kolačima napravim neku od ovih varijanti

    Kod branja stevije treba pripaziti na vrijeme cvatnje, ne bere se nakon cvatnje jer bude gorkasta, a prije cvatnje još nije dosta slatka, ali za grickanje to nije toliko važno, uzmem dva listića više

    OdgovoriIzbriši
  38. KAKO ne može?? Pa JA pravila! Umutila bjelanak dodala steviju. PJENASTO umutila žumance sa steviom i kuhala ga na pari ... nemojte ljude odmah bacati u depresiju (hehehe), može itekako može, doda se vrhnje, ili ala ABC sir, ili kokosovo/bademovo/neko slično brašno, psilijum, ili ... bitno je PRILAGODITI recept LCHFu i UŽIVATU u ukusu ... ja ne volim suhe kolače, ISKLJUČIVO kremaste i ovu tvrdnju da ne može ne prihvatam :D

    OdgovoriIzbriši
  39. Gđo Sanja1960 Vaš post je nemoguće pročitati.
    Zvuči kao da imate iskustvo s time što se može, a što ne, ali iz nooga što ste napisali to se ne da nikako pročitati. DAjte u jedan odkomak napišite što se može, a u drugi što se ne može.

    Ovako nitko nema koristi od vašeg posta.

    OdgovoriIzbriši
  40. Napisali ste u jednom komentaru da sami slatki okus diže inzulin i da to može štetiti samoj dijeti. Kako onda objašnjavate steviju? Jer sam već na nekoliko mjesta pročitala da baš zbog toga nije preporučljiva.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pa napisala sam u tekstu - Stevija ne treba da zamijeni šećer u svakodnevnoj upotrebi i najbolje je odvići se slatkog okusa.
      Ali stvar je u tome da, kad nam treba zaslađivač, za posebne prilike, blagdane i sl. onda neka to bude stevija a ne nešto drugo što je štetno.

      Izbriši
  41. Draga Anita, koristite li vi jos koju steviju osim u tableticama za kavu ili caj? Koju steviju stavljate kad radite zdravu slasticu za npr. blagdane? Znate li mozda koja je bolja: bijeli ili zeleni prah?

    OdgovoriIzbriši
  42. Molim vas da mi kazete koliko tekuce stevije zamijenjzje kilogram secera,treba mi za sirup od bazge'pozdrav majda

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Koja stevija? Kako tekuca? Sta pise na pakovanju koliko cega ima istu kolicinu slatkosti kao secer? Onda podijelis kilogram secera sa "jacinom" stevije i dobijes rezultat.

      Izbriši
  43. Poštovani,
    planiram raditi Kokosove kuglice , u receptu stoji da idu dvije žl eritritola i prstohvat stevije. Ja imam mješavinu stevije i eritritola pa me zanima koliko bi to količinski bilo?
    Lijep pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  44. Pozdrav,

    Da li neko moze da mi pomogne oko ove konfuzije...Naime, kupila sam stevija prah, proizvodjac je Kruger, pise tamo sastav: maltodextrin i stevija extrakt(stevija glikozid) 2%. Ima li neko da mi pojasni o kakvoj kvaliteti se radi. Maltodextrin je prosti secer, koliko ja znam, ali ne razumijem kakvocu ovog sastava i koju korist imam ako je tu prosti secer :-/
    Hvala puno
    Alma

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne to uzimati, to nije kvalitetno jer sadrži maltodekstrin koji diže šećer u krvi, tako da to nije zdravo. Sa stevijom je problematično to što je nema u izvornom obliku - sušeni listovi. Zato je najpametnije pronaći sjeme stevije(ja kupio u Bauhausu) i uzgojiti je doma pa usitnjavati sušeno lišće, o uzgoju pročitati: http://www.agroklub.com/sortna-lista/ljekovito-bilje/stevija-359/. Od industrijskih varijanti prihvatljivije su tabletice koje sadrže eritritol jer on ne podiže šećer u krvi, ali nije pošteno ispitan pa ne treba ni s njime pretjerivati. Sretno

      Izbriši
    2. Hvala puno na odgovoru.
      lp

      Izbriši
  45. koju steviju preporučate za kupiti? kupila sam u konzumu u malim tabletiama pa me zanima da li je ta dobra..ako ne, koju da kupim? u moru proizvoda, više ne znam koja je dobra.

    OdgovoriIzbriši
  46. Ja naručujem iz USA, čistu organsku steviu bez dodataka, znači ekstrakt, Now foods, sa količinom oprezno jer je puno slađa od ovih razrijeđenih.
    Inače, maltodekstrin ima veći glikemijski indeks od secera, tako da je još gori.
    ČISTI ORG EXtrakt STEVIE
    Sretno :)

    OdgovoriIzbriši
  47. Pozdrav, Anita. Trenutno sam u početnoj fazi prelaska na LCHF i naravno teško mi pada odricanje od slatkog. Pri tome još uvijek aktivno dojim. E sad, htjela sam si pomoći sa steviom u tom početnom periodu, ali sam naišla na članak koji dosta negativno govori o štetnosti stevie. Možete li komentirati tvrdnje iz tog članka o provociranju stres hormona, adrenalina i kortizola, te o navodnom kontraceptivnom djelovanju stevie?
    Hvala na odgovor, Jasna

    Hvala na odgovor

    OdgovoriIzbriši
  48. Pozdrav svima, prije par dana je bila zanimljiva emisija na tv o secerima, pricali su i o steviji i kako je trziste preplavljeno pićima sa stevijom(stavljena im je zelena etiketa:)). Uglavnom, ako se mislite hranit zdravo, nebi trebalo koristit bijelu steviju jer je proizvedena u laboratorijima, ne zna se kako djeluje na organizam i tijekom proizvodnje koristeni su i GMO gljivice. U svakom sl.najbolji je zeleni prah. Kvaka je u tome sto je malo gorkast.
    Pozdrav,
    Ira.

    OdgovoriIzbriši
  49. Pozdrav svima. Žena je kupila na sajmu cvijeća biljku stevije. Rasla je od trećeg mjeseca i sada (sedmi mjesec) je dosta narasla. Mogu li se listovi stevije jesti sirovi? U kolikoj količini se (dnevno) mogu pojesti i može li mi što biti ako jedem sirove listove stevije? Ukusni su! :)
    Danijel

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2023 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.