subota, 14. lipnja 2014.

Rat protiv masti je izgubljen – priznaje ugledni magazin TIME koji je službeno započeo rat prije 30 godina


1984
U ožujku 1984. godine, na naslovnici uglednog američkog magazina Time osvanulo je poznato tužno lice načinjeno od jaja i slanine s naslovom: Cholesterol, and Now the Bad NewsKolesterol, sada loše vijesti. Unutar časopisa, tekst je započeo rečenicom: Cholesterol is proved deadly, and our diet may never be the sameKolesterol je dokazano smrtonosan i naša prehrana vjerojatno više nikad neće biti ista.

Ovom objavom službeno je započeo 30-togodišnji rat protiv masti. Nove prehrambene smjernice, službeno prihvaćene u svim naprednim zemljama, preporučile su smanjeni unos masnoća iz mesa, jaja i mliječnih proizvoda, te povećan unos rafiniranih ugljikohidrata te industrijskih ulja i margarina.

Tradicionalnu ljudsku prehranu koja je od pamtivjeka sadržavala visok udio prirodnih neprocesiranih masti životinjskog porijeka, zamijenili smo industrijskim prerađevinama, ”light” i zamjenskim proizvodima.

Danas su očite posljedice ovog poremećaja ljudske prehrane: upravo zadnjih 30 godina dogodila se epidemija debljine, srčano-žilnih bolesti, dijabetesa, alergija, autoimunoloških bolesti i raka.

No zadnjih 10-tak godina dostupna su nam nova saznanja i sve je veći broj liječnika, znanstvenika i stručnjaka raznih profila koji se angažiraju kako bi nas informirali da je strah od masnoća i kolesterola bio neosnovan. Rastuća popularnost LCHF - Paleo prehrane zapravo predstavlja globalni pokret za povratak izvornoj prehrani, povratak prirodnih neprocesiranih masti u našu prehranu i odbacivanje industrijskih prerađevina. O svemu tome čitate zadnje četiri godine i na ovom blogu. 


2014
Sve je više znanstvene literature koja potvrđuje da je strah od masnoća i kolesterola bio neosnovan. Meta analiza iz 2010. god. koja je sabrala podatke iz 21 studije u kojima je sudjelovalo blizu 348 000 ljudi, nije pronašla dokaze da zasićene masnoće imaju kakve veze sa srčano-žilnim bolestima. Prije par mjeseci, u ožujku ove godine (2014.), znanstveni časopis Annals of Internal Medicine objavio je rezultate nove Meta analize, tj znanstvenog pregleda 76 studija koje su uključile preko 600.000 sudionika iz 18 zemalja. Najkraće rečeno, ova meta analiza NE NALAZI VEZU između zasićenih masnoća i pretilosti, dijabetesa, visokog kolesterola i kardiovaskularnih bolesti. Kardiolog dr Rajiv Chowdhury, vodeći autor studije kaže ”Ne trebamo se brinuti oko zasićenih masnoća. Zapravo je prehrana bogata šećerom i rafiniranim ugljikohidatima krivac za sve ove bolesti.”

Zašto ovaj post baš danas? Zato što je na naslovnici najnovijeg broja uglednog TIME magazina (istog onog koji je objavio rat mastima prije točno 30 godina) osvanula slika maslaca s naslovom: Eat Butter. Scientists labeled fat the enemy. Why they were wrong.Jedite maslac. Naučnici su označili masti kao neprijatelja. Zašto su bili u krivu. Opsežni članak Bryana Walsha "Ending the War on Fat" možete pročitati u cijelosti na hrvatskom upravo ovdje: Time magazin: Okončanje rata s masnoćama.

Rat naravno još nije gotov. Previše je komercijalnih interesa u pitanju, velike industrije, veliki profiti, veliki moćnici koji svim tim upravljaju, nemamo mi ni približnu sliku kako to sve izgleda… Ali promjena paradigme definitivno je u toku. I baš kako sam napisala u knjizi Istine i laži o hrani prije dvije godine: Prehrambena revolucija je započela i više se ne može zaustaviti! 


22 komentara:

  1. Bez obzira na pobjedu, svatko od nas treba pobijediti svoje predrasude o mastima. Eto, moja generacija skoro je cijeli život trovana rafiniranim uljima, osobno, s tim sam se susrela po savjetu liječnika, nakon preboljene žutice. Savjet: rafinirano ulje, nikako mast (svinjska) i moja mama izbacila je mast iz naše prehrane. Margarin je bilo nešto što nisam podnosila, ali, eto, i on se koristio svakodnevno. Na spomen svinjske masti ljudi su čudni, uvjereni su kako masno uzrokuje povišeni šećer, ne znam odakle im to. Između ostalih čudnih uvjerenja, to mi je "najbolje". Ili, mast deblja, špek deblja, kobasice debljaju...a kad ih pitaš, jedu li i kruh uz to, onda se čude, kao, pa što jesti uz to? Kažem im, kruh deblja, loša kombinacija deblja, no, ne čuju me ili im je smiješno.
    Bez obzira što sam drugima čudna, kad kažem za maslac, kokosovo ulje, svinjsku mast, špek, čvarke, jaja...ja ustrajem. Ti to jedeš? To pitanje često čujem, na žalost. Nakon skoro dvije i pol godine LCHF-a, ne reagiram na to više, jer znam što sam postigla. Još je jedna rečenica koju često čujem: To ja ne bih mogla, to je prestrogo za mene i sl. Naravno, ako misliš da nije za tebe nešto, onda zaista ni nije, jer nećeš ustrajati, budući da za sve treba vremena, kao i 30 g. za prihvaćanje zasićenih masti kao zdravih.

    Sanja B.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Draga Sanja,
      ja vas smatram proficem ove prehrane, pa vas molim za komentar: ako se povremeno vara da li po vasem misljenju dolazi do velike stete u organizmu? Naime, znate i sami, da se dogadja da budete pozvani kod nekog na veceru, rodendan... i nema niceg LCHF; npr. posluzena je samo pizza! Pa da ne uvrijedite domacina pojedete komad (vise niti ne ide, vec mi se tijesto gadi...), da li je to "big deal"?
      Volim citati vase komentare! :-)
      Da li imate svoj facebook profil? Rado bih se s vama savjetovala i izmjenjivala iskustva (u mojoj okolici je jako malo pobornika LCHF, dapace, neki ljudi me spotaju...kaj da vam velim... isto mi je i kad ljude pokusavam nauciti da je recikliranje izrazito vazno za nas i nasu djecu...)
      Lijepi pozdrav,
      Mirjana

      Izbriši
    2. Draga Mirjana, drago mi je da mogu pomoći, makar malim savjetom, svojim iskustvom. Mislim da nije problem varati, rekla bih, jedanput u par mjeseci. Moje "varanje" ide u opsegu LCHF prehrane, iz strogog načina odem u opušteni, znači, pojedem voće, sezonsko, netretirano ili pojedem komad nekog dobrog sira, mliječno mi smeta, ali ponekad ne može smetati toliko da bi napravilo veliku štetu. Problem se javlja kad se previše opustim, jer mi voće i mliječno izaziva glad, hormon sitosti prestaje funkcionirati. Postigla sam skoro sve, a što se moje težine tiče i veličine koju sada nosim, ja sam postigla cilj. Presretna sam zbog toga. Znam kako mi tijelo funkcionira, znam što smijem, a što ne smijem, čak znam kad smijem, a kad ne smijem slušati svoje tijelo.
      Nemam fb profil, izgleda da ću ga trebati napraviti. Možete mi se ostaviti svoj mail, no, mislim da ovakva razmjena iskustava neće smetati Aniti.
      Ja nisam usamljena u LCHF prehrani, kontaktiram s ljudima koji se tako hrane, moj muž me slijedi, ima godina dana, no, još me ne sluša u svemu, bude, s vremenom. Ne jede uvijek kod kuće, tu je problem, nikako da gluten u potpunosti izbaci iz prehrane. Kćeri uspijevam polako mijenjati prehranu, bolje i tako, nego nikako.
      Poz, Sanja

      Izbriši
    3. Sanja tvoja su iskustva i komentari vrlo dragocjeni na ovom blogu i nadam se da ćeš nastaviti. Oni koji su na Facebooku, više ne komentiraju na blogu. Tamo im je komunikacija lakša, što razumijem, ali svejedno bi mogle barem povremeno ostaviti komentar i ovdje. Inače, ja mogu zaključiti da nitko ne čita i prestati pisati :))
      Puno pozdrava cure,

      Izbriši
    4. Draga Anita, hvala ti na tim riječima, i inače hvala, na pomoći, i na tome što pišeš na svom blogu, on je bio prvo mjesto na koje me odvela moja potraga - kad sam htjela znati što je uzrok mojim bolovima i debljanju. Bilo je to prije skoro dvije i pol godine. Znam da ljudi vole pročitati iskustva, jer ja to također volim. Ne volim previše teorije kao ju ne slijedi praksa i eksperimenti. Osobno, stalno sam u nekom. Volim da o tome i drugi saznaju. Zabavljam se sad već, a nije bilo lako u početku. Kako je zanimljvo pogledati unatrag.
      Puno pozdrava, Sanja B.

      Izbriši
    5. Draga Sanja,
      fala za komentar. :-) Meni puno znaci dijeliti iskustva, komentare, savjete s nekim i to pogotovo tko "ima pojma".
      Mozda za jadanje bih radije komunikaciju preko maila (mirjana.vrbanic@gmail.com), a za "sitne" komentare svakako mozemo "iskoristiti" Anitin blog. :-)

      Draga Anita,
      nemate brige: ni ja, a vjerujem ni Sanja, ne napustamo vas blog! Boze sacuvaj! To nam je izvor informacija, inspiracije... Mene se ne mozete tek tako rijesiti; pratim ja vas i preko bloga i preko facebooka + imam i vase knjige! ;-)

      A kad sam vec spomenula knjige - jedva cekam vasu knjigu o prehrani onih najdrazih i najosjetljivijih - nase djece. Neke smjernice vec imam i pratim, ali, naravno, zelim saznati jos, pogotovo sto su nasi klinci bombardirani sa svim i svacim izvan kuce, pa se treba u svemu tome snaci, prilagoditi se, smisliti fine i prihvatljive zamjene za gluposti koje se nude...
      Da ne duljim, pliz novu knjigu molim! :-)

      Drage cure, lijepo vas pozdravljam,
      Mirjana

      Izbriši
  2. Ne znam kaj vi znanstvenici znanstvujete, ali u svojih 54 godine, trošim svinjsku mast, maslac, špek, "smrdljivi" češnjak, čvarke, žgance, bažula i svašta nešta. U moje doba mladosti, kremice za bebine guze su bile pravljene od svinjske masti.
    Jednom sam svega ispekao jaja na ulju i rekoh: "Nikad više". A kaj se tiče svih tih dijeta, manje jesti i više se kretati. Mrdnut guzu od frižidera i kompa. Pozdrav.

    OdgovoriIzbriši
  3. Napokon!!! Pozitivno za Times! Kad samo pomislim koliki ljudi su bili žrtve ovih preporuka i masovne medijske kampanje (uključujući moju prerano preminulu baku zadnjih 20 godina) dođe mi da plačem. Ali stvari se moraju promjeniti i hoće.

    OdgovoriIzbriši
  4. Skakati od sreće - ili samo zadovoljno klimnuti glavom uz kratko "Setili ste se?" ...to su bile moje prve reakcije kada sam ovo saznala. Jer, zaista je krajnje vreme da se ljudi otrezne: od kako smo prestali jesti masti, ugojili smo se. I razboleli, zar ne?
    Ja ću prva poskočiti od sreće i ja ću se prva nasmejati od radosti, jer ja se sećam kako sam se osećala kada su mi saveti doktora bukvalno otrgnuli deo života, velik deo života - masnoće. Odrasla sam na masti, bila zdrava uz mast.. a onda mi rekoše da je ne koristim u mojoj ishrani i ja se razboleh (fizički, a i emotivno!).
    Zato se sada radujem. Volim kad se, kako to kaže "right the wrong" - u prevodu "isprave greške"; makar za to trebalo i trideset godina. I proslaviću, svinjskim paprikašem. Masnim paprikašem.
    Hvala za ovaj post.
    Treba ga sa svima podeliti.

    Pozdrav Marija

    OdgovoriIzbriši
  5. Prvo sam se hranila mesom, čvarcima, svinjskom masti i sl...onda sam zbog stresa dobila helicobactery i na kraju kronični gastritis, gerb i svašta, veliki savjeti svih lječnika bilo je izbaciti meso, masnoće, i tako ja sa svojim jedva 50 kg krenem na dijete za želudac (uz antibiotike za bakteriju) bila na dvopeku i čaju, prešla na ječmenu kavu, jela tjestenine i tako dalje...nedavno sam posumnjala na candidu koju vjerojatno imam u velikim omjerima, polako čitajući ovaj blog i stranice o ovom načinu prehrane prelazim lagano na lchf i pokušavam krenuti s anticandida dijetom (nije lako s obzirom na ishranu u prošlosti), ali želudac me ne boli više, napuhanost se smanjila, glava me ne boli i nadam se da ću se uspjeti udebljati jer sam pročitala da je i to moguće :) Neka meni špeka, maslaca i čvaraka, nikad više bijelo brašno i rafinirana ulja. Pozdrav svima koji su ovdje jer su na dobrom putu :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Suzana, prošla sam fazu u kojoj sam imala namjeru slušati liječnike, bolje reći, nekoliko specijalista. Moj zaključak: najbolji liječnik-specijalist za mene sam ja sama. Kad sam imala bolove u zglobovima, postavili su mi dijagnozu reume, pa onda da nije. Kad sam otišla dermatologu zbog ispadanje kose, uzela mi je 250 kn za to da mi je rekla da je to normalno u mojim godinama, tada 38, a onda mi s 47 prestala ispadati, nakon što sam godinu dana bila na LCHF-u. S celulitom nisam ni otišla nekom specijalisti, sama sam ga riješila. Zbog višegodišnjih glavobolja nisam nikad popila ni jednu tabletu, trpjela sam, pokušavala odgonetnuti od čega je, dok, nakon godinu dana bez glavobolje nisam ustanovila da ih nema više. Prestale su odmah kako sam prešla na LCHF.
      Sad slijedim logiku, znatiželju i svoje ciljeve.
      Poz, Sanja B.

      Izbriši
    2. Točno tako, sjećam se prošle godine kad sam bila u jednoj poliklinici u Splitu, trebala radit gastroskopiju, doktorica mi kaže da te ne mučimo vidim da si već bila par puta na gastroskopiji, jezik ti je pun bijelih naslaga sigurno ti je želudac loše. Jel mi nije mogla spomenuti Candidu do sad bi već uvelike riješila problem s prehranom ovako se mučim, nikako u potpunosti riješit se nepoželjnih namirnica. Da ne spominjem test intolerancije, kao glavni alergen kokošja jaja, a ja ih super podnosim, smetaju mi neke druge namirnice. Ovih dana imam noćne grčeve u listovima, čitam ovdje da je moguće zbog manjka magezija, krvna slika uvijek bila savršena iako to nitko nebi rekao jer više izgledam anemično. Još da spomenem kako ću ovih dana popiti zadnju kontracepcijsku pilulu zbog PCOS i otkad znam za LCHF više ne idem kod doktora. Pozz Sanja i hvala na odgovoru.

      Izbriši
    3. Suzana, spominjete grčeve, anemiju i manjak magnezija. Grčeve biste mogli imati i zbog nedostatka vitamina B12, a njegov nedostatak se povezuje s anemijom. Pokušajte s iznutricama svih vrsta, barem tri puta tjedno i to redovito,
      Što se alergija tiče, ako su nam crijeva prepropusna, imat ćemo simptome alergije. Trenutno imam problema s prištićima po leđima, koji se pojave sami od sebe, peku i jako svrbe. Teško se suzdržati od grebanja. Koliko sam čitala, to bi mogla biti reakcija na ketozu ili znak odumiranja candide. Ponekad su mi leđa čista, a ponekad pravi užas.
      Kontracepcijske pilule skoro su me uništile, prije oko 7 godina, toliko mi nije bilo dobro, da od mučnine i vrtoglavice nisam ni hodati mogla. Za svaku stvar postoji loše i dobro rješenje. Uvijek si moramo dati slobodu izbora.
      Poz, Sanja

      Izbriši
    4. Ma nemam anemiju, nego zbog mršavog izgleda odmah svi pomisle kako mi krv nije u redu. Nisam pametna za kontracepcijske pilule jer ja nisam imala nikakve nuspojave, ali mi pomažu da imam redovite cikluse i manje bolne mjesečnice, međutim pijem ih skoro 6 god i znam da to nikako ne može biti zdravo tako da ću prestat neko vrijeme da vidim promjene. Moj najveći problem zbog kandide je da me stalnoooooo traži slatko i ne znam jesti bez kruha (to će se nadam se promijeniti dok nabavim sve potrebne namirnice za recepte po lchf-u) inače nemam problema što se tiče masnoća, ja za doručak pojedem dva jaja sa slaninom, kefir i još kavu s maslacem i cimetom :) mogu stalno jesti a imam nekih 48 kg na 165 otprilike (ne znam točno :)) svi mi govore da budem sretna što se ne debljam, al vjerojatno i to ima svojih razloga i nadam se da će mi lchf pomoći. Probat ću s iznutrcama, hvala na savjetu. Lijep pozdrav

      Izbriši
  6. postovana, kako imam 71 kilogram (164 cm) mogu jesti 70 g proteina dnevno. ako sam ujurtu pojela dva jaja i za rucak 250 grama mesa to je onda sve od proteina za taj dan. ali sta onda jesti ostatak dana, milim, ukoliko pojedem sira ili jogurta, kefira onda je to jos proteina a ja sam za taj dan ispunila bonus.malo me to zbunjuje.i sta ako prekoracim dozvoljenu kolicinu masti ili proteina?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. 100 g mesa ili 150 g ribe sa 300 g povrća, pripremljeno sa prirodnim mastima, to vam je dovoljno za jedan obrok. Ili povrće sa par jaja i malo sira, vrhnja.. Procitajte http://istineilaziohrani.blogspot.com/2013/09/lchf-primjer-dnevnih-menija-ili-rusenje.html

      Izbriši
    2. da li u ovoj vrsti ishrane, kada zelimo izgubiti koji kilogram, treba strogo paziti na grame masti i proteina koji se unesu u organizam tokom jednog dana, ili je dovoljno stiktno se pridržavati tog da unesemo manje od 20 grama un? ne mogu zamisliti svoj svakodnevni zivot u kalkulisanju idelanog omera proteina, un i masti.?grešim li? i sta ako ogladnim posle ručka od 150 grama grilovane piletine i salate od krastavca, kupusa, zelene salate, maslinovog ulja i feta sira? hvala

      Izbriši
    3. čitala sam dosta ovih dana vas blog, i primere menija, ali nisam stekla utisak da Vi zagovarate svakodnevno prebrojavanje proteina, uh i masti. ako jedem dok se ne osetim sitom, onda postoji mogućnost da unesem mnogo više masti i proteina od preporučenog omera, zar ne? a ja ne bih da budem rob tome, jer se onda opet sve svodi na kalkulaciju kao kakva dijeta. ok mi je da se pridržavam toga da ne unosim više od 20 grama un dnevno, ali šta je sa mastima i proteinima, moram li i o tome ozbiljno voditi računa?puno vam hvala na brzom odgovoru. Jako mi je žao što nisam bila u mogućnosti da prisustvujem promociji Vaše knjige u Beogradu pre par dana, ali se nadam da je bila plodonosna i želim Vam svako dobro.

      Izbriši
    4. Apsolutno nisam ni za kakvo brojanje, pa čak niti brojanje UH, jer se takvo nešto pretvara u robovanje i nije održivo na duže staze. Gore sam komentirala jer je 250 g mesa previše za ženu od 70 kg, ako jede povrće i ako jede masti. Ne da važem ili zbrajam, nego jednostavno toliko mesa ne bih mogla ni sažvakati.
      U principu ne treba kalkulirati nego jesti kad si gladan i prestati jesti kad više nisi gladan, ali ovo je različito na početku LCHF i nakon nekog vremena, kad se jede sve manje jer se apetit izregulira.

      Izbriši
  7. Poštovana, u nekim tablica o vrednostima namirnica piše da tikvice imaju 5,8 grama uh u 100grama a negde 2 grama, ili recimo za cvjetaču piše 4,3 grama a opet u nekim tablicama puno manje. i tako za veliki broj namirnica. Molim Vas možete li nam kazati gde na internetu možemo pronaći tablice sa točnim podacima o vrednost namirnica?Unapred vhala

    OdgovoriIzbriši
  8. moram samo prokomentirati ovo za brojanje kalorija i makronutrijenata - ljudi koji to nazivaju "robovanjem" su jednostavno prelijeni da bi to radili, ili im razmjeri unosa nutrijenata nisu bitni. tako da netko tko od oka procijeni da je 250 g mesa previse za (bilo koju) zenu od 70 kg jer procjenjivac ne moze ni sazvakati toliku kolicinu mesa, nikako nebi trebao biti shvacen ozbiljno.

    OdgovoriIzbriši
  9. @Anonimno26. lipnja 2014. u 14:44
    Anita preporučuje ovu tablicu
    http://www.fineli.fi/index.php?lang=en

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.