petak, 6. ožujka 2015.

Kruh i LCHF - koliko, od čega i što mekinje imaju s tim?


foto http://elanaspantry.com/
Prema LCHF – Paleo prehrani ne konzumiramo žitarice, brašna žitarica niti proizvode od brašna žitarica. Žitarice mogu biti glutenske (pšenica, raž, ječam, pir  spelt), bezglutenske (zob, proso, riža, kukuruz) i pseudožitarice (heljda, amaranth, quinoa).  Kuskus, bulgur i griz su zapravo pšenica, kao što je palenta ili žganci zapravo kukuruz.

Peciva i kruhove radimo od brašna orašastih plodova i sjemenki, no oni nisu obavezan dio prehrane, već alternativa za one koji ne mogu zamisliti život bez kruha, kao i mogućnost da povremeno pojedemo kolač bez da time naškodimo svom zdravlju.

Mekinje ili posije su vanjska opna zrna žitarice i mogu biti pšenične, zobene, pirove, ražene... Na počecima dok smo se tek prilagođavali LCHF, koristili smo male količine zobenih mekinja kao dodatak kruhovima, u količini od 3-4 žlice za jedan cijeli kruh, da bi kruhovi bez glutena dobili bolju strukturu. S obzirom da mekinje ne sadrže škrob i ne podižu šećer u krvi, recimo da je to bio neki mali kompromis.

Međutim, ljudi pročitaju u receptu zobene posije i zaključe "to je to, dozvoljeno je i sad mogu toga koristiti koliko hoću" pa su mekinje za mnoge postale zamjena za brašno, pa čak i zamjena za dječje žitne kašice. To nikako nije dobro jer mekinje sadrže antinutrijente koji nam oduzimaju minerale iz tijela, sadrže gruba vlakna koja iritiraju probavni trakt i mogu sadržavati gluten u tragovima. Dok 2-3 žlice mekinja u jednom cijelom kruhu neće predstavljati problem, količina od 100-200 grama itekako može smetati (gluten u tragovima smetat će osobama osjetljivim na gluten, gruba vlakna smetat će osobama osjetljivog probavnog trakta itd...) Povrh svega, mnogi ne znaju razliku između zobenih mekinja i pahuljica pa koriste zobene pahuljice i čude se zašto ne mršave  u pahuljicama je puno škroba kao i u svim žitnim proizvodima.

Zapravo, kruh u LCHF prehrani trebao bi se koristiti vrlo štedljivo, jer je cilj odvići se kruha kao baze prehrane. Ali mnogi i dalje žive na kruhu, pecivima pa i kolačima, jednostavno zamijenivši klasične pekarske proizvode onima koji su LCHF. Na taj način se pojede previše hrane, jer je kruh i mazanje nekog finog namaza po njemu poprilično zarazna stvar i često se to radi ne iz gladi nego zato što je fino. To se onda ne uklapa u osnovno pravilo LCHF i svake zdrave prehrane – jedi kad si gladan odnosno ne jedi ako nisi gladan  pa oni kojima je cilj mršavljenje neće uspjeti u svom cilju.

Znam, reći ćete da i u kuharici imam recept s mekinjama… Da, imam, jedan recept za kruh s mekinjama – kao alternativu a ne kao pravilo. Uostalom, danas je ponuda Paleo – LCHF vrsti brašna neusporedivo bogatija u odnosu na prije nekoliko godina kad nismo imali ničega. Zato stvarno više nema potrebe upotrebljavati mekinje – ni zobene, ni pirove, niti kakve druge. Poslužile su u prelaznom periodu i to je to.

Danas imamo gotova fina brašna – kokosovo, bademovo, sezamovo, laneno i psyllium kao dodatak (1 žlica za jedan kruh). No i ta fina brašna i od njih pripremljena peciva treba koristiti s mjerom i shvatiti da je osnova Paleo – LCHF prehrane hrpa povrća sa umjerenom količinom kvalitetnog proteina (meso, riba, jaja) pripremljeno sa prirodnim mastima (maslac, mast, maslinovo ili kokosovo ulje). Koliko vam stane u šaku orašastih plodova i sjemenki dnevno je umjerena količina i vrlo korisno zbog minerala i drugih nutrijenata, ali onda izaberite da li ćete pojesti orašaste plodove ili kruh od njih.

Što se tiče mekinja, da li ćete ih ili nećete konzumirati – na vama je da odlučite, ali ako ih konzumirate u većoj količini, to onda prelazi okvire Paleo  LCHF prehrane. A za dječje kašice – zdravije je skuhati preko noći natopljene zobene pahuljice nego mekinje. 

Ako vam je cilj mršavljenje konzumaciju kruha ograničite na 1-2 tanke šnitice dnevno jer su vrlo kalorični i zasitni, i nemojte ih jesti s medom ili džemom (LCHF kruh + slatki namaz recept je za debljanje i zdravo za djecu) a pravljenje kolača sačuvajte za specijalne prilike. 

PS: pravila za osobe koje imaju višak kilograma i za osobe koje su prirodno mršave nisu ista... 

Broj komentara: 15:

  1. Poštovana Ana, imam jedno pitanje u vezi konzumacije jaja. Zanima me koliki je tjedni maksimum? Imam 25 godina, zdrava sam i često jedem jaja za doručak ili večeru, pa me zanima koliki je nekakav normalan prosjek? Maja

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ne znam za maksimum, ali minimum barem 2 dnevno :)

      Izbriši
    2. U jednom intervjuu, Diet Doctor, u nameri da pruzi zadovoljavajuci odgovor na pitanje limita jaja dnevno rekao: "Ne vise od 36 na dan". ;-)

      Izbriši
  2. Pozdrav Anita, prvo bih se željela zahvaliti na Vašem angažmanu! Otkrila sam ovaj blog prije nekih 2 mjeseca i otad sam na LCHFu. Riješila sam nekoliko zdravstvenih problema i izgubila 6kg. Inače imam hipotireozu, a posljednje testiranje krvi ukazuje na neko poboljšanje i potrebu za smanjivanjem hormonske nadomjesne terapije. Može li i to biti povezano s ovim novim načinom prehrane?

    OdgovoriIzbriši
  3. Pozdrav Anita. Trenutno sam na lchf prehrani i zanima me dali se smije konzumirati kruh od bezglutenskog brašna koji bi sama radila??? Marina

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. http://istineilaziohrani.blogspot.com/p/istina-o-zitaricama.html

      Izbriši
  4. Pozdrav.
    Ne, ne može.
    Sami bi našli odgovor da ste pažljivo pročitali blog.

    OdgovoriIzbriši
  5. Draga Anita, ovdje se zob navodi kao bezglutenska zitarica, a na vise mjesta sam nasla suprotnu informaciju. Navodno zob sadrzi neki spoj slican glutenu, a manje stetan. Ili se upozorenja odnose samo na moguci gluten u tragovima kod pakiranja? Hvala

    OdgovoriIzbriši
  6. Pozdrav, evo samo ako može jedna informacija. Koja je zapravo razlika između neoljuštenog i oljuštenog sezama (osim naravno što je neoljušteni gorči)? Može li se i neoljušteni koristiti za namaze, kruh itd?
    Unaprijed hvala

    OdgovoriIzbriši
  7. Pozdrav, molila bih Vas za savjet. Tek sam nedavno naišla na Vaše radove. Svakodnevno za doručak jedem zobene pahuljice sa voćem i cimetom.
    Do čitanja ove Vaše objave bila sam uvjerena da radim pravu stvar (želja mi je smršavjeti 7kg). Moje prvo pitanje je postoji li kakva alternativa zobenim pahuljicama, konkretno, za doručak?
    Moje drugo pitanje je koja je razlika između zobenih pahuljica i zobenih mekinja, mogu li se i mekinje kupiti na istim mjestima?
    Hvala unaprijed!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Umjesto zobenih ujutro stavite kokosovo brasno i frisko samljevene lanene :)
      Mekinje su opna zobi a pahuljice su unutarnji dio, spljosten. Mekinje imaju manje UH na 100 g. Mekinje imaju za kupit u vecini tregovackih centara, u ducanima zdrave prehrane(biobio, garden)...

      Izbriši
  8. Poštovana Anita,
    molim vas komentar na ovaj "kolač". recept sam slučajno pornašla na FB, pa me zanima vaše mišljenje:
    2 banane
    1 kg jabuka(oguliti i samljeti)
    kokosovo brašno po potrebi

    sve izmiješati, žlicom stavljati na papir za pečenje i i peći na 150 stupnjeva oko 15 minuta.
    po udjelu UH je prilično "jako", ali ako se konzumira u nekim normalnim količinama, koliko može biti štete na dijetu?
    Hvala vam unaprijed na odgovoru.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Banane su zabranjene u LCHF, probajte nesto sa bobicastim vocem

      Izbriši
    2. Glupost, zašto bi bile "zabranjene"? Jednom tjedno pojesti ne prezrelu bananu nikako ne može biti loše. Prejedati se banana ili ih jesti svaki dan, to može utjecati na šećer u krvi, ali zabranjene svakako nisu.

      Izbriši
  9. Imam pitanje u vezi zobenih mekinja (posija). Svake večeri u 2 dcl vode zakuham 3 žlice ovih mekinja za doručak, dakle ostanu tako preko noći i jedem ih ujutro. Prema ovdje napisanom zaključujem da je to puno, te da je bolje da u vodi ostavim zobene pahuljice preko noći? Ili se to odnosi samo na djecu, a odrasli uopće ne bi trebali jesti niti zobene mekinje niti zobene pahuljice na taj način?

    OdgovoriIzbriši

Molim za malo osnovne kulture komunikacije: Ne ostavljajte komentare kao Anonimno; ako nemate profil kliknite na Ime/URL i potpišite se.

Copyright © 2010-2016 Anita Šupe. Podijelite sadržaj s ovih stranica ali obavezno navedite izvor i ime autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet vašeg liječnika.