subota, 8. svibnja 2010.

Mehanizam debljanja i mrsavljenja

Mehanizam debljanja zapravo je nacin da se energija iz hrane pohrani za kasniju upotrebu. Ovo je u davna vremena kad  hrane nije bilo izobilju, bilo vrlo vazno za prezivljavanje.
Evolucija je troma i moderni covjek danas ima iste osnovne genetski programirane mehanizme za zadovoljavanje gladi, obranu od opasnosti, opstanak i razmnozavanje. U surovim uvjetima prezivljavanja u davnoj proslosti ljudi su se morali boriti kao zivotinje da bi dobili dovoljno hrane. 


Covjek je u ljeto i jesen jeo korijenasto povrce, sumsko voce i druge plodove bogate ugljikohidratima, a kako ova hrana izaziva izlucivanje inzulina kojeg trebamo da bismo stvorili masne rezerve, tako je covjek spremao zalihe energije u obliku sala na svome tijelu, da bi zimi kad nije bilo hrane u izobilju zivio od svojih masnih rezervi! Inzulin regulira nakupljanje sala i kod sisavaca koji zapadaju u stanje zimskog sna. U kasno ljeto i jesen, prije nego ode u brlog da provede zimu, medvjed jede velike kolicine sumskog voca (ugljikohidrata) kako bi naslagao masne rezerve od kojih ce prezivjeti zimu. 


I sto se sad dogadja: U ovom modernom svijetu nema oskudice hrane vec se ona nalazi u izobilju u svako doba godine. Hrana koja nam je pristupacna i koju najvise koristimo upravo su namirnice bogate secerom i skrobom, sto nasa "paleolitska" tijela tumace ovako: kasno je ljeto ili jesen, treba nakupiti zalihe sala da mogu prezivjeti tesku hladnu zimu koja uskoro dolazi. Ali problem je sto ta zima nikad ne dodje jer stalno jedemo hranu bogatu secerom i skrobom, te se masne zalihe stalno stvaraju i nemaju priliku da se trose! 


Svima nam je poznato da secer deblja i oni koji se bore sa kilogramina pokusavaju izbjegavati secer i slatkise. I onda se hrane "zdravo" i "balansirano" tako da jedu cjelovite zitarice, razne pahuljice, zobene kasice, "crni" kruh, krumpir, rizu, integralnu tjesteninu, povrce, voce, te nesto nemasnih sireva i krtog mesa. Ovo rade vjerojatno iz razloga sto ne znaju da su proizvodi od zitarica i krumpira - najobicniji secer! Sto je uopce secer? Onaj "losi" bijeli kristal secer kojeg stavljamo u kolace naziva se saharoza i po sastavu je "disaharid", sto znaci da se sastoji od dvije osnovne molekule - jedne molekule glukoze i jedne molekule fruktoze. Osim glukoze i fruktoze, imamo jos i galaktozu, i to su tri osnovne molekule secera od kojih se sastoje svi seceri i skrobovi koje dobivamo iz hrane. Mljecni secer laktoza takodjer je jedan disaharid koji se sastoji od jedne molekule glukoze i jedne molekule galaktoze. Disaharidi se razgradjuju vec u ustima i zato od njih odmah osjecamo sladak okus.


Zitarice i svi proizvodi od brasna i zitarica (bez obzira jesu li cjelovite ili rafinirane), te riza, kukuruz i krumpir, sastoje se najvecim dijelom od skroba. Skrob je polisaharid sto znaci da se sastoji od dugih lanaca osnovnih molekula - pogodite cega - glukoze! Ciste glukoze, one iste od koje se sastoji i secer! Razlika je ta sto se ovi dugi lanci ne razgradjuju istom brzinom kao gore spomenuti jednostavniji seceri, i zato ne osjecamo isti sladak okus u ustima dok ih jedemo. Ali ne prodje mnogo minuta dok se i oni razgrade na osnovne molekule glukozu. 


I sto se sad dogadja sa glukozom? Glukoza se iz probavnog sistema brzo absorbira u krvotok gdje je onda nazivamo "secer u krvi". Povisen secer u krvi dovodi do izlucivanja inzulina. Inzulin trebamo da "potjera" tu glukozu u stanice gdje ce se iskoristi za energiju. Jedan vrlo mali dio ovog secera tj glukoze moze se pohraniti u misicima i jetri u obliku glikogena da bude gorivo tijelu slijedecih nekoliko sati. No kako mi jedemo puno vise secera i skroba nego sto nam treba za popunjavanje glikogenskih rezervi, imamo preveliki visak secera u krvi. Visok secer u krvi je vrlo opasan i moze biti smrtonosan i zato imamo inzulin da prazni krvotok od secera. I kud sad sa svim tim viskom secera? Sad dolazimo do odgovora na pitanje koje nas muci - zasto se debljamo. Sav taj visak secera inzulin tjera u masne stanice gdje se secer pretvara u mast! Na taj nacin postaje rezerva energije za kasnije. U slucaju kad ne bismo toliko puno i cesto jeli hranu bogatu secerom i skrobom, tijelo bi stiglo iskoristiti ove masne rezerve i pretvoriti ih u energiju, medjutim mi stalno unosimo u tijelo nove kolicine secera koje tijelo onda mora pretvarati u mast i ne stigne trositi iste te masne rezerve! 


A zasto smo tako cesto gladni i zasto nam se preporuca da jedemo 5-6 obroka na dan? Evo zasto: Kako inzulin brzo isprazni krvotok od glukoze, secer u krvi je nekoliko sati iza jela jos nizi nego sto je bio prije jela. Tijelo tada salje signale da mu nestaje goriva (energije) i mi osjecamo glad. Inzulin u krvotoku je jos visok sto sprecava iskoristavanje spremljene masnoce za energiju. Upravo ovdje je "kvaka" jer dokle god je inzulin prisutan ne moze doci do sagorijevanja masnoce za energiju jer ovaj hormon jednostavno ”zakljucava” masnocu unutar masnih stanica. Kada onda ponovo jedemo ugljikohidrate sve se opet ponavlja iz pocetka: Prisustvo inzulina u krvi dovodi do proizvodnje masnoce i onemogucava lipolizu - sagorijevanje masnoce. Zato se inzulin naziva "debljajuci hormon". 


Samo u odsustvu inzulina moze se aktivirati enzim lipaza potreban za razgradnju masnoce (kako one iz hrane koju jedemo tako i one iz nasih masnih zaliha). Drugim rijecima, potrebno je ograniciti unos ugljikohidrata u prehrani kako bismo izbjegli inzulin u krvotoku i omogucili sagorijevanje masnoce. I zato je LCHF nacin prehrane koji omogucava mrsavljenje bez gladi. Kad se tijelo "presalta" na sagorijevanje masnoce umjesto secera, tada vise ne osjecamo tako cestu glad jer tijelo vise ne ovisi o novim obrocima da bi dobilo izvor energije (kao sto je to slucaj dok iskoristavamo secere za energiju). Tijelo sada sagorijeva masnocu - kako onu iz hrane tako i onu iz masnih zaliha - pa vise nema ceste gladi niti potrebe da se jede 5-6 puta na dan.


Povezani tekstovi: Zasto se debljamo?
Kako nas "zdrava" i "uravnotezena" prehana dovodi do debljine

Broj komentara: 15:

  1. poštovani.. poslala sam vam email na vašu adresu, ali vidim da niste stigli odgovoriti pa ću vam ostaviti i jedan komentar.. slažem se sa svime što ste napisali i sama razmišljam na taj način.. eto započela sam mesnu dijetu kako bi skinula par kg viška ali i zbog zdravlja.. osjećala sam se tromo od svih tih ugljikohidrata pa sam odlučila da ih izbacim i da vidim kako će moje tijelo reagirati na proteinsku prehranu.. sve je bilo ok, osjećala sam se super, imala dosta energije i bila sam zadovoljna s sobom.. ali nakon 10 dana dijete pojavio mi se osip na tijelu i svrbjela me cijela koža.. jako sam se zabrinula pa sam odmah prestala s dijetom, jer pretpostavljam da je dijeta uzrok tome.. zanima me vaše mišljenje o tome? zašto se taj svrbež pojavio? i šta to znači? iskreno mi je žao što sam prekinula sa dijetom jer sam se osjećala super, ali eto zabrunula sam se za svoje zdravlje.. jer taj osip mi se nikada prije nije pojavio, evo sve dok nisam išla na dijetu.. nadam se da će te mi znati odgovoriti na pitanje i dati mi neki dobar savjet:-)
    unaprijed zahvaljujem na odgovoru..

    OdgovoriIzbriši
  2. Osip na kozi i svrbez mogu biti reakcija tijela na promjenu prehrane. Prelaz na LCHF je jedna vrsta ciscenja organizma i normalno je da tijelo reagira. Sagorijevanje masnih naslaga takodjer oslobadja toksine koje smo godinama nakupljali iz hrane, zraka i sl, a koji se taloze u masnim naslagama. Zato u procesu mrsavljenja kada se otapaju masne naslage moze doci do oslobadjanja tih toksicnih tvari i one moraju nekud izaci van iz tijela: kroz kozu, disanjem, putem mokrenja ili praznjenjem crijeva. Smetnje vezane za promjenu prehrane mogu biti razne (procitajte ovdje http://istineilaziohrani.blogspot.com/2010/04/lchf-program-prehrane.html ) ali obicno nisu dugotrajne. Ako je osip reakcija na ciscenje organizma mozete si pomoci tako da pijete dosta tekucine, koristite saunu, ili poticete znojenje na drugi nacin. Mozda moze biti dobra ideja da se uzmu neki biljni cajevi koji ciste organizam.

    Mozda je jos moguce da neke latentne kozne bolesti (koje su bile zatajene) izbiju ili se pogorsaju kod promjene prehrane (kao sto bi se to moglo dogoditi i kod neke druge vrste promjene), kao npr ekcem.

    Da biste iskljucili mogucnost alergijske reakcije, mozda bi bilo dobro napraviti alergijski test.

    Spominjete u mejlu da ste poceli s "iskljucivo proteinskom hranom". Kod ove dijete ne povecavamo unos proteina nego povecavamo unos masnoca. Pratite li moj program prehrane ili neki drugi?

    OdgovoriIzbriši
  3. hvala vam na brzom odgovoru.. prakticirala sam mesnu dijetu.. moja prehrana se sastojala od mesa, riba, jaja, povrća i mlječnih proizvoda.. ovu prehranu sam trebala prakticirati mjesec dana i onda bi postepeno unosila voće, orašaste plodove i cjelovite žitarice.. eto to mi je bio plan, kad se pojavipo osip onda sam prestala.. znači vi mislite da se taj osip pojavio usljed oslobađanja toksina iz mojeg tijeal?? znači to nije ništa opasno?? mislim, neznam ni sama šta da učinim.. htjela bi se vratiti na dijetu kad opet nisam sigurna dali je to ok.. šta vi mislite? dali bi bilo ok da ponovo počnem s dijetom?? pijem vitamine uz to, tak da nebi trebalo biti problema..i da pijem jako puno tekućine..i vježbam svaki dan tak da se i dosta oznojim.. i da čitala sam da svrbež tijela može biti uzrokovan oslabljenom funkcijom jetre i bubrega?! a za mesnu (atkinsovu)se kaže da može izazvati oštećenje jetre i bubrega, pa sad ako mi možeto to objasniti..
    hvala..

    OdgovoriIzbriši
  4. Negativni komentari vezani za Atkinsovu i slicne dijete su uobicajeni jer nazalost i autoriteti i medija imaju nedovoljno poznavanje metabolizma i hormonalnog sustava u tijelu covjeka. Atkins je izasao sa svojom dijetom prije skoro 40 godina u vrijeme kada je zapocela kampanja protiv masnoca pa su ga maltene proglasili ludim a danas lijecnici po americkim bolnicama mrsave upravo uz Atkinsovu dijetu (procitajte moj tekst o Atkinsu). Smijesno je kako autoriteti lako kritiziraju nisko-ugljikohidratne dijete a nemaju nista reci o svojim ”prehrambenim smjernicama” kojima nam savjetuju da jedemo sto vise skroba i sto manje masnoce i time direktno ugrozavaju nase zdravlje i dovode nas do debljine. Sto mislite od cega se debljamo?

    Da li cete nastaviti sa dijetom morate odluciti sami. Ja vam preporucam da procitate sto vise informacija o ovom nacinu prehrane kako bi ste bili sigurni u to sto provodite. Ako googlate ”Atkins diet” naci cete jako puno materijala na engleskom. Jedna mala napomena: obratite paznju na kvalitetu masnoca koje koristite: kvalitetne masnoce su maslac, hladno presano maslinovo ulje, hladno presano kokosovo ulje. Ne koristite margarine niti rafinirana biljna ulja zbog visokog sadrzaja opasne omega-6 masnoce.
    Sretno!

    OdgovoriIzbriši
  5. imam problem sa štitnjacom - dijagnoza hipotireoza. unatoč jednakoj količini konzumiranja hrane, usporene funkcije organizma,sjedeceg nacina rada(prosjecno 9 sati rada za racunarom),sve to je uticalo da nabacim 15 do 17 kg viška.povremeno skinem po koji kilogram (drakonskim gladovanjem) ali se kilogrami brzo vrate. iako vecina oboljelih ima problem sa debljinom, malo je dijeta koje se preporucuju.(bolje reci ne postoje)da li vas nacin ishrane moze pomoci oboljelim da se izbore za vitkiji stas?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. @ Da Tea, LCHF može pomoći do vitke linije i kod hipotireoze.

      Izbriši
  6. nekoliko stvari u kojima vas moram ispraviti...

    Inzulin nije jedini faktor odgovoran za proces debljanja, dapače, potpuno je sekundaran. Daleko najbitniji faktor je kalorijski unos, što studije iznova potvrđuju upravo zbog velikog broja tvrdnji, teorija, kao što je ova vaša.

    Masne zalihe se u velikoj većini slučajeva ne stvaraju iz ugljikohidrata, već se promjenom stupnja oksidacije makronutrijenata mijenja i količina masti/ugh koji se iskorištavaju za energiju pa se kalorijski višak pospremi "iz masti u masti". Metabolička pretvorba ugh u masti metabolički je "skup" proces koji zahtijeva dodatnu potrošnju energije pa tijelo bira "jetiniju" varijantu. Ugh se u masti pretvaraju tek kada su mišićni i jetreni glikogen napunjeni, a kalorijski unos iz ugh prelazi ukupne dnevne energetske potrebe. Osnove biokemije :)


    Količina glikogena koja se može pohraniti u jetri i mišićima dosiže i 1 kg u sportaša, što nije baš malo...

    Glad je multifaktoran osjećaj gdje je razina glukoze u krvi samo jedan, i to manje bitan od ostalih, od brojnih faktora koji utječu na njegovu pojavu (hormonalne promjene ovisno o količini i vrsti makronutrijenata, psihološki utjecaji, volumen hrane u želucu itd. itd.)

    Inhibicija hormon-senzitivne lipaze (HSL) dovodio do inhibcije "trošenja" masti. Inzulin ju inhibira. Međutim, inhibira ju i mast kad je inzulin nizak.
    To će reći da inzulin nije jedini odgovoran za inhibiciju "trošenja" masti.

    Postavit ću vam jednostavno pitanje?
    Objasnite mi kako se ja s unosom od 4000kcal, 60-70 % od toga iz ugljikohidrata, ne debljam, već gubim na tjelesnoj masi? hint: potpuno sam zdrav ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mene jako zanima kako uspjevate unositi tolike ugljikohidrate a mrsat???

      Izbriši
    2. Očito potrošite kalorije, dakle bavite se sportom ili težim fizičkim radom?

      Izbriši
  7. Već duže vrijeme pratim blog, ali s obzirom da se borim sa suvisnim kilograma u kombinaciji sa diabetesom tip 1, osjetih poriv da vam se javim bas nakon ovog teksta. Kada sam iz prehrane izbacila ugljikohidrate i počela se hrtaniti uglavnom lisnatim zelenim povrćem i ponekim komadićem mesa ili ribe, dolista sam počela mršati i izgubil anevjerovatnih 20 kilograma. Na žalost, u procesu je stradao moj šećer. Od šećera kojeg sam uravnoteživala inzulinom dobila sam kilograme, kada sam izbacila ugljikohidrate i smanjila inzulin dobila sam grozno visoke šećere kojima su slijedili ekstremno niski šećeri. U istom danu šećer bi mi varirao od 1,3 do 30. Zbog hipoglikemija sam morala opet početi jesti i tako nazad natukla 10 kg. Sada bi ih rado opet skinjula, ali kako? Ne smijem riskirati takve grozne šećere opet, a uz skromnije porcije i vježbu stagniram na istoj kilaži već mjesecima. Šta učiniti da bude dobro i za kilažu i za šećer??? Moj diabetolog na ovo pitanje nije znao dati odgovor.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ivana, treba jesti više masnoće. http://istineilaziohrani.blogspot.com/2012/12/sluzbene-prehrambene-preporuke-za.html

      Izbriši
    2. postovanje anita posto sam na antikandida dijeti ,zanima me kako mogu koristiti kakao prah kada znam iz knige da ne smijem konzumirati trenutno mlijrzne proizvode a u knjizi ne pise kako se koristi kakao prah .hvala na unaprijed odgovoru .pozdrav iz banjaluke

      Izbriši
  8. stala sam kod toga da medvedi jedu dosta bobičavog voća...beli medvedi koji takođe zapaduju u zimski san, nemaju niakvog voća na severnom/južnom polu, niti mogu da kradu med od pčela, već jedu isključivo foke i to posebno SALO od foke i morskog lava, ako ima sreće da ga uhvati. kako to objašnjavate? oni ne idu mršavi u zimski san, naprotiv.

    OdgovoriIzbriši
  9. Pozdrav Anita. Prvo da kazem da je ovo sjajan blog, neverovatan izvor znanja. Zahvaljujuci Vama ne moramo procitati 50 knjiga na engleskom da bi sve ovo saznali.
    Da li se UH koje jedemo mogu iskoristiti kao "gorivo" za telo samo u obliku glikogena dok je insulin visok?
    Moj prijatelj jede samo cele zitarice(testa) u ogromnim kolicinama, povrce, voce i orasaste plodove. On smatra da je to super zdrava hrana. Kolika je opasnost od dijabetesa i drugih bolesti u njegovom slucaju? Da li je moguce biti zdrav na takvoj ishrani?

    OdgovoriIzbriši
  10. Draga Anita,

    Blog je prepun korisnih informacija i stavova o ishrani koje u suštini, podržavam. Imam 55 godina. Ja sam 2 godine na Hrono ishrani Dr Ane Gifing, koja podrazumeva slobodan unos količina i kalorija iz hrane, s tim što prema hrono principima, samo ujutru može da se jede koliko hoće skrob - integralni hleb i skrobno povrće, a masnoće i proteini obavezno u sva tri obroka jer je tada u krvi najveća koncentracija enzima koji metabolišu UH, proteine i masnoće, ali ono što je važno treba poštovati obavezan razmak (tj. ništa ne jesti) u naredna 4-5 sata do ručka kako bi se smirio insulin i isto tako od ručka do večere. Za ručak obavezno masnoće, proteini i određeno povrće -ne krompir, kuvana šargarepa, paškanat, cvekla, pirinač, sve mahunarke). Za užinu (isljučivo posle podne) ponekad u toku nedelje može neka voćka, badem ili gorka čokolada (ali izbegavati slatko). Večera slično do 21h. Ono što su rekli doktori - saradnici dr Ane Gifing, između ostalog, za ručak i večeru ne treba nikako jesti žumance, jer utiče na rast šećera u krvi, ne kao skrob, ali ima isti efekat. Kao ni mlečne stvari (zbog mlečnog šećera u sebi). I jesti toliko da osoba bude potpuno sita. Nema ograničenja u količinama, pod uslovom da se za funkcionisanje organizma koriste nataložene masnoće. Uz takvu ishranu, skinila sam težine 7kg za 4 meseca, ali mnogo više unutrašnje masnoće, jetra mi se razmastila i ubrzao bazalni metabolizam. I super sam održavala tu težinu, uz poštoavanje pravila. E onda je nastao problem. Čim sam za ručak počela da jedem ređe proteine i masnoće, a više povrće, a za doručak sam ostavila istu količinu hrane (hleb, masnoće, i proteine), iako sam se i dalje držala satnice, u roku od 2,5 mes sam vratila svih 7 kg. Prema tome, LCHF u najvećem delu, podržava Hrono principe ishrane (osim o obaveznom unosu skroba iz integralnih žitarica za doručak), a naročito u stavovima oko uticaja insulina na težinu i zdravlje uopšte, a o tome znam prilično, jer mi je mama dijabetičar, pa sam dosta istraživala.

    Anita, kakav je Vaš stav o hrono ishrani?

    OdgovoriIzbriši

Zbog prezauzetosti nisam u mogućnosti odgovoriti na sve vaše komentare. Neka vas to ne spriječi da međusobno razmjenjujete iskustva, komentare, pitanja... Molim da to ne činite anonimni. Ukoliko nemate registrirani profil odaberite jedno ime, upišite ga pod Ime/URL (možete upisati samo ime a URL ostaviti prazno) i koristite uvijek isto ime za komentiranje. Komunikacija je tako ugodnija :)

Podijelite ovaj tekst

Copyright © 2010-2014 Anita Šupe. Zabranjeno korištenje objavljenih radova bez pristanka autora.

Informacije sadržane na ovom blogu imaju svrhu općeg informiranja i nisu namijenjene kao medicinski savjet niti kao zamjena za savjet liječnika.